Chiński statek w pobliżu Sri Lanki budzi obawy Indii i USA oraz konfrontację dyplomatyczną

Symbol zastępczy podczas wczytywania akcji artykułu

NOWE DELHI — mówi się, że okręt chińskiej marynarki wojennej jest nieuzbrojony. Pewnie żegluje gdzieś na Oceanie Indyjskim. I nikt nawet nie wie, dokąd pójdzie.

Ale w ciągu ostatniego tygodnia chiński mierzący 730 stóp satelitarny statek śledzący był jednocześnie źródłem eskalacji napięć i symbolem eskalacji konfliktu geopolitycznego między Indiami, Stanami Zjednoczonymi i Chinami o Sri Lankę. Kiedy zrujnowany gospodarczo naród wyspiarski zostaje uwięziony między głównymi sponsorami finansowymi.

od lipca, Yuan Wang 5 Żeglował z Chin do portu Hambantota na południowym krańcu Sri Lanki po tym, jak urzędnicy Sri Lanki zgodzili się zatrzymać tam w celu „uzupełnienia zapasów”. Jednak urzędnicy indyjscy i amerykańscy wywierają silną presję na rząd Sri Lanki, aby cofnął dostęp do portu, co rozwścieczyło ich chińskich odpowiedników.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Sri Lanki, które tkwiło pośrodku, podało w poniedziałkowym oświadczeniu, że formalnie zwróciło się do Chin o odłożenie wizyty, dodając, że „chce potwierdzić trwałą przyjaźń i doskonałe stosunki między Sri Lanką a Chinami”. Media Sri Lanki poinformowały w czwartek, że statek zmniejszył prędkość i zawrócił, by ponownie skręcić na morzu i płynąć dalej w kierunku wyspy.

Od czwartku — kiedy miał przybyć Yuan Wang5 — urzędnicy Sri Lanki byli nadal zaangażowani w negocjacje z Chińczykami dotyczące tego, czy i kiedy statek będzie mógł zacumować, według wysokiego rangą urzędnika ministerstwa spraw zagranicznych Sri Lanki, który znał dyskusje . Urzędnik ze Sri Lanki, który przemawiał pod warunkiem zachowania anonimowości w celu omówienia prywatnych rozmów między rządami, powiedział, że urzędnicy indyjscy, chińscy i amerykańscy wywierają silną presję za kulisami.

Chociaż przybycie chińskiego okrętu wojennego do Hambantoty nie ma strategicznego znaczenia, indyjscy i amerykańscy urzędnicy twierdzą, że będzie on postrzegany jako Sri Lanka, która traktuje w szczególny sposób Chiny, głównego wierzyciela, w czasie, gdy ogarnięty walką rząd w Kolombo będzie musiał renegocjować jego dług. Z grupą międzynarodowych pożyczkodawców i uzyskaj ratować z Międzynarodowego Funduszu Walutowego. W sytuacji, gdy gospodarka Sri Lanki spada w tym roku, Indie, które uważają Azję Południową za swoją tradycyjną strefę wpływów i starają się odwrócić tam rosnącą rolę Chin, udzieliły 4 miliardów dolarów pożyczek na zakup paliwa awaryjnego.

READ  Arman Soldin: Dziennikarz AFP zginął w wystrzeleniu rakiety w pobliżu Bachmutu we wschodniej Ukrainie

Po obaleniu lidera Sri Lanka wciąż chwieje się z jednej strony na dwa ekonomiczne ciosy

Potem jest historia samego portu. Chiny, które sfinansowały i zbudowały Sri Lankę w 2012 roku, przejęły kontrolę nad obiektem w ramach 99-letniej dzierżawy w 2017 roku po tym, jak Sri Lanka miała problemy ze spłatą swoich długów, co wywołało oskarżenia ze strony administracji Trumpa, że ​​Pekin angażuje się w drapieżne pożyczki dla świata. Program Długiej Infrastruktury Pasowo-Drogowej.

W tym tygodniu Chiny pośrednio oskarżyły Indie o „poważną ingerencję” w ich sprawy i odrzuciły ich skargi, że czujniki na pokładzie Yuan Wang 5 mogą być wykorzystywane do zaglądania do Indii.

„To nierozsądne, aby strona trzecia wywierała naciski na Sri Lankę z powodu tak zwanych obaw o bezpieczeństwo” – powiedział dziennikarzom w Pekinie rzecznik MSZ Wang Wenbin.

Spór odzwierciedla manewry między Stanami Zjednoczonymi, ich partnerami i Chinami, które mają miejsce na całym świecie. Od czasu objęcia urzędu prezydent Biden wzmocnił wysiłki poprzednich administracji USA w celu ograniczenia chińskiej ekspansji w regionie Indo-Pacyfiku, mobilizując kraje takie jak Indie i Australia do pomocy w tych wysiłkach. Ze swojej strony Indie szukały pomocy USA w walce z Chinami, regionalnym rywalem, z którym toczą trwające spory graniczne.

Amerykańscy analitycy twierdzą, że gdyby Chiny wypuściły statki wojskowe z Hambantoty – czego jeszcze nie zrobiły – Armia Ludowo-Wyzwoleńcza zyskałaby przyczółek w bardzo strategicznym miejscu w pobliżu ważnych szlaków żeglugowych i Zatoki Perskiej. Ale analitycy twierdzą również, że wstydliwe jest, aby Stany Zjednoczone publicznie wzywały Chin do odmowy dostępu do portu, biorąc pod uwagę, że Waszyngton historycznie przyjął zasadę nieograniczonej żeglugi i często irytuje Chiny swoimi manewrami morskimi.

Ambasada USA w Kolombo odmówiła komentarza.

„Statki amerykańskie zawijają do portów w całej Azji Południowo-Wschodniej i Azji Wschodniej, co dla Chin jest niewygodne i odwrotnie”, powiedział Joshua T. White, nierezydent w Brookings Institution i były doradca ds. Azji Południowej w sprawie prezydenta Baracka Obamy. Rada Bezpieczeństwa Narodowego.

READ  Xi w Chinach: nie ma powodu, aby zmieniać formułę „jeden kraj, dwa systemy” w Hongkongu

W ostatnich latach Waszyngton i New Delhi zacieśniły współpracę wojskową na Oceanie Indyjskim w celu przeciwdziałania Chinom, powiedział White. W niedzielę statek towarowy US Navy przeszedł naprawę w stoczni niedaleko Chennai, miasta w południowych Indiach niedaleko Sri Lanki. To był pierwszy raz, kiedy Indie pozwoliły statkom amerykańskiej marynarki wojennej na dokowanie w celu naprawy, czego Pentagon szukał od lat.

Gdy Yuan Wang 5 przepłynął w tym tygodniu przez Ocean Indyjski, a spekulacje dotyczące wizyty w porcie rosły, media w Indiach i Chinach zostały zasypane zaskakującymi komentarzami.

W Indiach gazety opublikowały ostrzeżenia o możliwościach inwigilacji statku po tym, jak indyjskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało surowe oświadczenie o monitorowaniu wszelkich działań, które zagrażałyby bezpieczeństwu narodowemu Indii. Kanały kablowe wyświetlają hashtag „#Chinesespyship” podczas programów informacyjnych.

Weźmy na przykład Sri Lankę: pułapka zadłużenia zepchnęła już kraj na skraj przepaści, ale Pekin jeszcze się nie skończył. „Zamierzają stworzyć więcej problemów dla wyspy” – powiedział w czasie największej oglądalności Palki Sharma, nadawca prorządowej sieci WION. monolog. „…czy jest to pomoc humanitarna, czy rozmowy ratownicze z Międzynarodowym Funduszem Walutowym, Indie są jedynymi, które zgłosiły się na pomoc Sri Lance. Chiny w dużej mierze odegrały rolę spoilera.”

Chińczycy byli podobnie hałaśliwi, zwłaszcza po tym, jak Sri Lanka zażądała odroczenia wizyty w porcie.

„Indie nękają zbankrutowany kraj”, przejął popularny gospodarz kanału Tencent News. „Tylko dlatego, że Indie dały 4 miliardy dolarów, myślą, że są teraz w czołówce. Jak ta kwota ma się do tego, co Chiny dały Sri Lance przez lata?”

Emerytowany admirał Arun Prakash, były szef indyjskiej marynarki wojennej, powiedział, że należy obniżyć temperatury. Powiedział, że spór między Indiami a Chinami nie przynosi korzyści żadnemu krajowi, ani Sri Lance.

„Musimy szanować autonomię Sri Lanki, zwłaszcza w tym momencie, gdy padają na kolana” – powiedział. „To suwerenny kraj, który może wpuścić każdy statek, który zechce. W okolicy nie mamy Doktryny Monroe”.

READ  Międzynarodowy Komitet Czerwonego Krzyża twierdzi, że dzisiejsze próby ewakuacji w Mariupolu zakończyły się niepowodzeniem

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *