Jak tani składnik może pomóc zabić samochody spalinowe

LONDYN / BERLIN (Reuters) – Skromna wiązka przewodów, tani element, który łączy kable razem, stała się mało prawdopodobną katastrofą dla przemysłu motoryzacyjnego. Niektórzy spekulują, że mogłoby to przyspieszyć upadek samochodów spalinowych.

Dostawy części samochodowych zostały przerwane przez wojnę na Ukrainie, gdzie znajduje się znaczna część światowej produkcji, ponieważ każdego roku wykonuje się tam okablowanie z setkami tysięcy nowych pojazdów.

Te mało zaawansowane technologicznie, niskomarżowe części — wykonane z drutu, plastiku, gumy i dużo taniej pracy ręcznej — mogą nie być tak popularne jak mikroczipy i silniki, ale bez nich nie da się zbudować samochodów.

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

Jak wynika z wywiadów z kilkunastoma graczami i ekspertami z branży, kryzys podaży może przyspieszyć plany niektórych starszych firm motoryzacyjnych dotyczące przejścia na nową generację produkowanych maszynowo, lżejszych pasków przeznaczonych do samochodów elektrycznych.

„To tylko dodatkowe uzasadnienie dla branży, aby przyspieszyć przejście na elektryfikację” – powiedział Sam Fiorani, prezes firmy zajmującej się prognozowaniem produkcji AutoForecast Solutions.

Samochody napędzane benzyną nadal stanowią większość sprzedaży nowych samochodów na całym świecie; Według danych JATO Dynamics pojazdy elektryczne podwoiły się do 4 milionów w zeszłym roku, ale nadal stanowiły zaledwie 6% sprzedaży pojazdów.

Kwiecień (7201.T) Dyrektor naczelny Makoto Uchida powiedział Reuterowi, że zakłócenia łańcucha dostaw, takie jak kryzys na Ukrainie, skłoniły jego firmę do rozmów z dostawcami o odejściu od modelu taniej siły roboczej opartej na wiązkach przewodów.

Jednak w najbliższym czasie producenci samochodów i dostawcy przenieśli produkcję narzędzi do innych krajów o niskich kosztach.

Mercedes Benz (MBGn.DE) Był w stanie latać grupami z Meksyku, aby wypełnić krótką przerwę w dostawach, według osoby zaznajomionej z jego działalnością. Niektórzy japońscy dostawcy zwiększają moce produkcyjne w Maroku, podczas gdy inni poszukują nowych linii produkcyjnych w krajach takich jak Tunezja, Polska, Serbia i Rumunia.

READ  Wall Street kończy się spadkiem, przerywając cotygodniową passę z powodu obaw Fed

Model Tesli

Pasy samochodowe napędzane paliwami kopalnymi gromadzą kable o długości do 5 kilometrów (3,1 mili) w przeciętnym samochodzie, łącząc wszystko, od podgrzewaczy siedzeń po szyby. Jest to pracochłonne, a prawie każdy model jest unikalny, więc trudno jest szybko dokonać zmiany produkcyjnej.

Zakłócenia w dostawach na Ukrainie były dosadnym sygnałem ostrzegawczym dla przemysłu motoryzacyjnego. Na początku wojny, jak twierdzą producenci samochodów i dostawcy, fabryki pozostawały otwarte tylko dzięki determinacji tamtejszych pracowników, którzy utrzymywali przepływ ruchomych części na niskim poziomie w obliczu przerw w dostawie prądu, ostrzeżeń o nalotach i godzin policyjnych.

Adrian Hallmark, dyrektor generalny Bentley, powiedział, że brytyjski producent luksusowych samochodów początkowo obawiał się utraty 30-40% produkcji samochodów w 2022 r. z powodu braku narzędzi.

„Kryzys na Ukrainie groził zamknięciem całej naszej fabryki na kilka miesięcy, znacznie dłużej niż w przypadku COVID”.

Hallmark powiedział, że znalezienie alternatywnych źródeł produkcji było skomplikowane, ponieważ te same tradycyjne narzędzia miały 10 różnych części od 10 różnych dostawców z Ukrainy.

Dodał, że problemy z dostawami zaostrzyły koncentrację i inwestycje firmy Bentley w opracowanie prostej wiązki przewodów dla pojazdów elektrycznych, która będzie zasilana przez komputer centralny. Producent samochodów, oddział Volkswagena (VOWG_p.DE)Planuje całkowicie elektryczny skład do 2030 roku.

„Model Tesli, który jest zupełnie inną koncepcją niż okablowanie, nie mogliśmy zmienić z dnia na dzień” – dodał Hallmark. „To fundamentalna zmiana w sposobie, w jaki projektujemy samochody”.

Wiązki przewodów nowej generacji, używane przez rdzenną ludność elektryczną, taką jak Tesla, mogą być wytwarzane w odcinkach na zautomatyzowanych liniach produkcyjnych i są lżejsze, co jest kluczowym czynnikiem, ponieważ zmniejszenie masy pojazdu elektrycznego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia skali.

Kilku dyrektorów i ekspertów, z którymi przeprowadzono wywiady, powiedziało, że samochody na paliwa kopalne, które stoją w obliczu zbliżających się zakazów w Europie i Chinach, nie będą dostępne wystarczająco długo, aby uzasadnić przeprojektowanie, aby umożliwić im stosowanie pasów nowej generacji.

READ  Jim Kramer twierdzi, że te dwie akcje linii lotniczych są najbardziej dochodowe

„Nie wydałbym teraz ani grosza na silniki spalinowe” – powiedziała konsultantka motoryzacyjna z Michigan, Sandy Monroe, która szacuje, że samochody elektryczne będą stanowić połowę sprzedaży nowych samochodów do 2028 roku.

„Przyszłość zbliża się w zatrważającym tempie”.

„Zmień formularz”

Walter Gluck, prezes firmy obuwniczej Leoni, powiedział, że dostawca współpracuje z producentami samochodów nad nowymi zautomatyzowanymi rozwiązaniami dla okablowania w pojazdach elektrycznych.

Leoni koncentruje się na wagach lub urządzeniach modułowych, które zostaną podzielone na sześć do ośmiu części, wystarczająco krótkich, aby zautomatyzować montaż i zmniejszyć złożoność.

„To zmiana paradygmatu” – powiedział Gluck. „Jeśli chcesz skrócić czas produkcji w fabryce Twojego samochodu, pomoże Ci modułowy zestaw okablowania”.

Wśród producentów samochodów BMW szuka również modułowych wiązek przewodów, które wymagają mniejszej liczby półprzewodników i mniej kabli, co pozwala zaoszczędzić miejsce i czyni je lżejszymi, zdaniem osoby zaznajomionej z tą sprawą.

Osoba, która odmówiła podania nazwiska, ponieważ nie jest upoważniona do wypowiadania się publicznie, powiedziała, że ​​nowe pasy ułatwią również bezprzewodową modernizację pojazdów – obszar teraz zdominowany przez Teslę.

CelLink, start-up z siedzibą w Kalifornii, opracował w pełni zautomatyzowane, płaskie, łatwe do zainstalowania „elastyczne paski” i na początku tego roku zebrał 250 milionów dolarów od firm takich jak BMW i dostawca samochodów Lear Corp. (opierać się) i Roberta Busha (ROBG.UL). Czytaj więcej

CEO Kevin Cockley nie sprecyzował klientów, ale powiedział, że paski CelLink zostały zainstalowane w prawie milionie pojazdów elektrycznych.

Tylko Tesla ma tę skalę, ale producent nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

Coakley powiedział, że nowy, warty 125 milionów dolarów zakład CelLink, który jest budowany w Teksasie, będzie miał 25 zautomatyzowanych linii produkcyjnych, które będą w stanie przełączać różne projekty w około 10 minut, ponieważ komponenty są produkowane z plików cyfrowych.

READ  Dow futures: Meta Continues Tech Titan Meltdown; Jabłko na pokładzie

Powiedział, że firma pracuje nad pojazdami elektrycznymi z wieloma producentami samochodów i chce zbudować kolejną fabrykę w Europie.

Podczas gdy czas realizacji wymiany konwencjonalnej wiązki przewodów może wynosić nawet 26 tygodni, Coakley powiedział, że jego firma może wysłać przeprojektowane produkty w ciągu dwóch tygodni.

Dan Ratliff, dyrektor w firmie venture capital Fontinalis Partners z siedzibą w Detroit, założonej przez Forda (Fn) Prezes Bill Ford zainwestował w CelLink.

Przez dziesięciolecia branża nie musiała działać szybko, aby przemyśleć część taką jak okablowanie, dodał Ratliff, ale Tesla to zmienił.

„Po stronie samochodów elektrycznych to po prostu idź, jedź, jedź”.

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

(Dodatkowe raporty Nicka Curry’ego w Londynie i Christiny Aman w Berlinie.) Dodatkowe raporty Satoshi Sugiyama w Tokio; Edytowane przez Praveena Shar

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *