Okazje dnia:

Total War Arena poradnik dla początkujących

Strategia Total War Arena od paru dni znajduje się w fazie otwartych beta testów i tym samym jest dostępna za darmo, dla wszystkich chętnych. Grzechem więc, a już niewybaczalnym dla każdego fana gier strategicznych, byłoby nie skorzystać z okazji i nie sprawdzić, co przygotowało studio Sega.

Szczególnie że gra, w przeciwieństwie od innych odsłon serii, nastawiona jest w całości na rozgrywkę sieciową, a dodatkowo jej wydawcą została firma Wargaming.

Total War Arena oferuje potyczki pomiędzy graczami oraz graczami i komputerem – nie uświadczymy tutaj kampanii, czy wytwarzania jednostek i wznoszenia budynku. Zabawę zaczynamy od krótkiego samouczka, a następnie wyboru nacji i generała. Do naszej dyspozycji oddano kilka frakcji, które różnią się dostępnymi jednostkami oraz umiejętnościami. Na czele każdej z nich stoi wódz/generał, który wspiera swoje jednostki dodatkowymi zdolnościami – bez obaw, nie są one jednak na tyle potężne by znacząco wpłynąć na przebieg bitwy. Dobrze jednak dobrać jednostki do zdolności posiadanych przez naszego przywódce, aby były one uzupełnieniem.

Na start otrzymujemy dostęp do trzech generałów, należących do trzech różnych frakcji. Są to Grecja, Rzym oraz Barbarzyńcy. Dostępna jest także Kartagina, ale dowódców tej nacji musimy najpierw odblokować za pomocą wolnych PD lub waluty premium. Warto po ukończeniu samouczka i rozpoczęciem pierwszej bitwy, zróżnicować skład naszej mini-armii składającej się z trzech jednostek.

Total War Arena poradnikDla przykładu w domyślnej konfiguracji Kynane z Grecjii dowodzi trzema jednostkami Mykeńskich Łuczników, podczas gdy do formacji można dodać całkiem niezłych Mykeńskich Hoplitów zwiększając tym samym naszą elastyczność i zapewniając osłonę naszym jednostkom.

 

Wydaj bitwę na własnych warunkach…

Po ukończeniu wspomnianego samouczka zostaniemy przeniesieni do głównego ekranu, gdzie będziemy mogli ulepszyć swoje jednostki, odblokować nowych dowódców, a przede wszystkim wyszukać nową grę.

Gracze stają w szranki w olbrzymich i dynamicznych bitwach z udziałem dwóch drużyn liczących po 10 członków. Dowódcy kontrolują trzy oddziały i setki wojowników, ścierając się ze sobą na polach bitewnych starożytności.

Podczas ładowania mamy szansę rzucić okiem na pole bitwy; jest to znakomita okazja aby zaplanować swoją strategię i zapoznać się z terenem. Tuż przed rozpoczęciem trwającej maksymalnie kwadrans potyczki mamy szansę również wybrać swoją pozycję startową – w tym przypadku decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Zasięg widzenia naszych i sojuszniczych jednostek jest ograniczony. Dodatkowo utrudnieniem są gęste zarośla lub lasy, które stanowią znakomite miejsce, by zastawić pułapkę. Głównym naszym zadaniem jest natomiast przejęcie bazy przeciwnika i obrona własnej (prowadzą do niej trzy główne ścieżki) lub dominacja i eliminacja wszystkich graczy wroga.

Starcia są widowiskowe, ilość jednostek i ich mobilność może nieco przytłaczać na początku. Na samym początku starcia warto więc zorientować się, gdzie udają się nasi sojusznicy oraz zlokalizować najsłabiej bronione miejsca. Warto też wiedzieć, kiedy atakować, a kiedy wycofać się i szukać lepszej okazji. Przemieszczanie piechoty w zasięgu wrogich łuczników zakończy się zapewne szybko – informacją o stracie jednostki.

 

Poznaj swoich żołnierzy…

W Total War Arena dany typ jednostki jest skuteczny przeciwko określonemu wrogowi. Dla przykładu konnica świetnie radzi sobie z rozjeżdżaniem łuczników, ale już w piechocie może ugrząźć lub wręcz zostać zmasakrowana. Natomiast odpowiednio umiejscowiony oddział łuczników zmasakruje maszerującą piechotę. Praktycznie trzy typy jednostek odpowiadają popularnej grze w… papier-kamień-nożyce. Piechota radzi sobie z konnicą, konnica z łucznikami, a łucznicy z piechotą – oczywiście wszystko zależy też od sytuacji na polu walki.

Uwaga! W grze dostępny jest friendly-fire. Warto więc zwrócić uwagę, co obrały za cel nasze jednostki dystansowe i czy przypadkowo nie razimy również „naszych”. Zabijanie sojuszników jest bowiem karane; o psuciu zabawy innym nie wspominając.

Ponadto twórcy w głównym menu, w zakładce drzewa technologicznego udostępnili szereg informacji na temat formacji dostępnych w grze. Można je podejrzeć nawet dla oddziałów, których jeszcze nie odblokowaliśmy. Dzięki temu możemy poznać siłę ataku oddziału, jego obronę, czy też prędkość. Ważne jest również wyposażenie; każda jednostka ma możliwość odblokowania i kupienia ulepszeń, które zwiększą np. obronę lub zasięg. Możliwa jest więc sytuacja, w której zmierzymy się z taką samą formacją łuczników i to nasze oddziały będą strzelać dalej, same pozostając poza zasięgiem wroga. Najlepiej na ulepszenia wydawać PD poszczególnych oddziałów, a wolne PD zostawić np. na odblokowanie kolejnego generała.

Sojusznik w opałach!

Najczęściej w Total War Arena będziemy grać z osobami, których nie znamy. Z pewnością trafimy na graczy, którzy będą ze sobą świetnie współpracować. Często jednak bitwa przemieni się w kilka potyczek w różnych miejscach. Jak wspominałem już wcześniej – warto reagować i pomagać innym. Widzimy np. walczący odział piechoty? Wystarczy przesunąć własny oddział na tyły wroga by szybko zakończyć potyczkę na naszą korzyść. Łucznicy sojusznika są zagrożeni atakiem konnicy? Ochrońmy ich piechotą. Najważniejsze jednak to nie przeszkadzać. Jeśli łucznicy dziesiątkują jakiś wrogi oddział – nie wchodźmy na linię ognia. Sojusznicy otoczyli przeciwnika i walczą w zwarciu? Ostrzelanie ich nie jest najlepszym pomysłem.

Twórcy udostępnili także bardzo dobre rozwiązanie; możemy bowiem sterować jednostkami sojuszników, którzy opuścili mecz. Poznamy je po szarym kolorze. Tym samym możemy wzbogacić naszą strategię i wzmocnić własne siły.

Sterowanie kluczem do sukcesu!

Sterowanie w Total War Arena jest kluczowe. Tutaj w gorących momentach liczy się każda sekunda. Jeśli nasze oddziały są oddalone od siebie, najszybszym sposobem ich wyboru jest użycie klawiszy 1,2,3. Warto zauważyć, że podwójne wciśnięcie przycisku np. 1 spowoduje natychmiastowe wyśrodkowanie kamery na danym oddziale. Klawisz Alt zaś zmienia tryb ataku – łucznicy wyciągną miecze, a piechota np. rzuci włóczniami (o ile posiada taką możliwość). Przy pomocy klawisza Shift wyrysujemy natomiast trasę marszu dla naszej jednostki.

 

Trening czyni mistrza

Najważniejsza rada, choć zapewne wydaje się banalna, to praktyka. Tylko poprzez rozegranie kilkudziesięciu bitew można nabrać wprawy i sprawnie poruszać się po polach bitew starożytności. Początkowo można ćwiczyć się wraz z innymi graczami przeciwko armii komputera – zdobędziemy w ten sposób, stosunkowo łatwo, doświadczenie i pieniądze na ulepszenia. Powodzenia i niech trup (wroga) ściele się gęsto! Zagrać możecie tutaj.


Total War Arena poradnik dla początkujących
Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
1610100