- Przez Kathryn Armstrong
- wiadomości BBC
Ratownicy poszukujący turystycznej łodzi podwodnej w pobliżu wraku Titanica na północnym Atlantyku usłyszeli w niedzielę „hałas” w okolicy miejsca zaginięcia statku.
Według US Coast Guard, kanadyjski samolot P-3 usłyszał dźwięk, który badają eksperci US Navy.
Operacje podwodne zostały przeniesione w celu zbadania źródła.
Ale jak dotąd pojazdy zdalnie sterowane [ROV] Straż przybrzeżna powiedziała, że „zwróciła negatywne wyniki”.
„Dodatkowo dane z lotu P-3 zostały udostępnione naszym ekspertom Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w celu dalszej analizy, która zostanie uwzględniona w przyszłych planach poszukiwań” – napisała na Twitterze Straż Przybrzeżna, dodając, że poszukiwania ROV trwają.
Zgodnie z wewnętrzną notatką rządu USA, którą widziały amerykańskie media, „grzywki” słychać było we wtorek w odstępie około 30 minut.
Cztery godziny później uruchomiono dodatkowy sonar, a dźwięk nadal był słyszalny.
BBC skontaktowało się z Departamentem Bezpieczeństwa Wewnętrznego w celu uzyskania komentarza.
CNN I Toczący się kamień Obaj mówili o potencjalnym rozwoju. Jednak według tych dwóch notatka nie mówi dokładnie, kiedy we wtorek doszło do wypadku.
W niedzielę pięć osób było na pokładzie, gdy statek kierował się w stronę wraku, około godziny i 45 minut przed zatonięciem lub więcej niż w połowie.
Urzędnicy szacują, że w łodzi pozostało mniej niż 30 godzin tlenu, co oznacza, że zapasy wyczerpią się około 10:00 GMT (06:00 EDT) w czwartek.
Pięć osób na pokładzie to 58-letni brytyjski biznesmen Hamish Harding, 48-letni brytyjsko-pakistański biznesmen Shahjata Dawood i jego 18-letni syn Suleiman, 77-letni francuski odkrywca Paul-Henri Narcolet i 61-letni Stockton Rush, dyrektor generalny Oceangate.
Zespół został zamknięty wewnątrz łodzi podwodnej za pomocą zewnętrznych śrub, co oznacza, że nie mogli z niej uciec, nawet gdyby pojawiła się ponownie.
Chris Brown, śledczy i przyjaciel pana Hardinga, powiedział, że zgłoszone odgłosy grzmotów „zapisały się po nich” i „były dokładnie tym, czego oczekiwałem od Hamisha”.
„Jeśli będziesz hałasować, to się nie odezwie, ale robienie tego co 30 minut jest pouczające dla ludzi” – powiedział BBC Breakfast.
„Jestem pewien, że wszyscy oszczędzają tlen i energię, ponieważ jest tam zimno i ciemno”.
Po wykryciu dźwięków dwóch członków społeczności naukowej, Explorers Club, podzieliło się ekscytującymi wiadomościami.
„Są powody do optymizmu, na podstawie danych z terenu rozumiemy, że na miejscu wykryto oznaki życia” – powiedział szef organizacji w oświadczeniu.
Operacja poszukiwawcza w kanadyjskiej prowincji Nowa Fundlandia jak dotąd niczego nie przyniosła. Jednak rozszerza się o więcej zasobów i wiedzy specjalistycznej w zakresie odzyskiwania od firm prywatnych.
Misja jest skomplikowana – nie ma komunikacji z towarzyszem Titana firmy turystycznej OceanGate, a widoczność pod powierzchnią wody szybko się traci, ponieważ światło nie może przeniknąć zbyt daleko.
W okolicy utrzymywała się zła pogoda, chociaż amerykańska straż przybrzeżna poinformowała, że poprawiła się we wtorek.
Z powierzchnią 7600 mil kwadratowych (1970 km2) jest większy niż amerykański stan Connecticut.
„Nasze załogi pracują przez całą dobę, aby upewnić się, że robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zlokalizować Tytana i pięciu członków załogi” – powiedział wcześniej kapitan straży przybrzeżnej Jamie Frederick.
Amerykańskie i kanadyjskie agencje, marynarki wojenne i komercyjne firmy głębinowe pomagają w akcji ratunkowej, która jest prowadzona z amerykańskiego miasta Boston w stanie Massachusetts. Używał samolotów wojskowych, łodzi podwodnych i boi sonarowych.
Kapitan Frederick powiedział, że trwają poważne starania, aby sprowadzić ciężki sprzęt na miejsce poszukiwań.
W drodze są również dwa statki kanadyjskiej straży przybrzeżnej i statek Royal Canadian Navy wyposażony w sześcioosobową mobilną hiperbaryczną komorę dekompresyjną.
Wyposażona w łódź podwodną, komora ta może być wykorzystywana do leczenia lub zapobiegania chorobie dekompresyjnej, która pojawia się, gdy nurkowie są narażeni na gwałtowny spadek ciśnienia.
W poszukiwaniach pomaga również kilka prywatnych statków, podczas gdy Francja zwróciła statek z robotem podwodnym i pojazdem ROV z kamerą na pokładzie, aby zbadać ostatnią znaną lokalizację towarzysza.
Komercyjny statek do układania rurociągów Deep Energy pomaga statkowi badawczemu Polar Prince, który był statkiem towarzyszącym podczas niedzielnej wycieczki, w przeszukiwaniu powierzchni oceanu.
Podczas swojego dziewiczego rejsu z Southampton do Nowego Jorku w 1912 roku Titanic zderzył się z górą lodową. Ponad 1500 z 2200 pasażerów i załogi na pokładzie zginęło.
Jego ruiny były szeroko badane od czasu ich odkrycia w 1985 roku.
OceanGate Expeditions pobiera od gości 250 000 dolarów (195 270 funtów) za ośmiodniowy rejs, aby zobaczyć słynny wrak, który znajduje się 12 500 stóp (3800 m) na dnie Oceanu Atlantyckiego.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”