Ceny ropy i gazu wzrosły, gdy BP wstrzymało dostawy do Morza Czerwonego po atakach Houthi


Londyn
CNN

Ceny ropy i gazu ziemnego gwałtownie wzrosły w poniedziałek po tym, jak British Petroleum (BP) oświadczyło, że wstrzyma wszystkie dostawy przez Morze Czerwone z powodu nasilających się ataków bojowników Houthi na statki handlowe w Jemenie.

Decyzja podjęta przez jeden z największych koncernów naftowych na świecie jest następstwem podobnych posunięć największych przedsiębiorstw żeglugowych Analitycy ostrzegali, że może to mieć wpływ na globalne łańcuchy dostaw i zwiększyć koszty transportu towarów.

Firma podała w oświadczeniu: „W świetle pogarszającego się stanu bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym, BP zdecydowało się tymczasowo wstrzymać wszystkie operacje tranzytowe przez Morze Czerwone”. Dodał: „Będziemy poddawać tę zapobiegawczą pauzę stałemu przeglądowi, biorąc pod uwagę warunki rozwijające się w regionie”.

Po tych wiadomościach ropa naftowa odnotowała gwałtowne wzrosty. Do godziny 9:30 czasu wschodniego ropa Brent, światowy benchmark, wzrosła o 2,7% do 78,68 dolarów za baryłkę. Amerykański olej również Wzrosła o 2,7% do 73,38 dolarów za baryłkę.

Wiadomość ta dotknęła także rynek gazu ziemnego. Referencyjne ceny gazu ziemnego w Europie wzrosły o ponad 9%, przekraczając 36 euro (39,65 dolarów) za megawatogodzinę. To wciąż zaledwie ułamek rekordowej ceny wynoszącej 320 euro (349,24 dolarów) za megawatogodzinę odnotowanej w sierpniu 2022 r., w szczytowym okresie kryzysu energetycznego na kontynencie, pozostaje jednak najbardziej widoczną jak dotąd oznaką zamieszania na rynkach towarowych. następstwa ataków.

Ataki powietrzne przeprowadzane przez wspieranych przez Iran Houthi, którzy wspierają Hamas i naród palestyński, stały się częstsze od wybuchu wojny między Izraelem a Hamasem. Grupa ogłosiła, że ​​ataki były odwetem wobec Izraela. Stany Zjednoczone i ich sojusznicy rozważają obecnie, czy rozszerzyć istniejącą morską grupę zadaniową na Morzu Czerwonym w celu ochrony statków handlowych.

Największe na świecie firmy zajmujące się transportem kontenerowym również tymczasowo zawiesiły tranzyt jedną z najważniejszych arterii handlowych świata, co zdaniem ekspertów może zakłócić łańcuchy dostaw i prowadzić do wyższych kosztów transportu.

READ  William, Kate, Harry i Meghan stawiają firmę ponad swoimi różnicami | Królowa Elżbieta II

MSC, Maersk, CMA CGM i Hapag-Lloyd oświadczyły w ostatnich dniach, że będą unikać Kanału Sueskiego ze względów bezpieczeństwa. Dział transportu kontenerowego Grupy Evergreen dołączył do tej listy w poniedziałek, stwierdzając w oświadczeniu, że zawiesi usługi importowe i eksportowe w Izraelu „ze skutkiem natychmiastowym aż do odwołania”.

W piątek rebelianci Houthi przyznali się do ataków na dwa statki MSC.

„Sytuacja ulega dalszemu pogorszeniu i rosną obawy o bezpieczeństwo” – stwierdziła francuska grupa CMA CGM w sobotnim oświadczeniu, ogłaszając, że statki, które miały przepływać przez Morze Czerwone, otrzymały polecenie wstrzymania rejsów „do odwołania”.

„CMA CGM podejmuje wszelkie niezbędne kroki, aby utrzymać usługi transportowe dla swoich klientów” – dodała firma.

Analitycy ostrzegali jednak, że zakłócenie głównego szlaku handlowego wschód-zachód może wywołać efekt domina w łańcuchach dostaw.

„W globalnym transporcie towarowym można spodziewać się wzrostu cen, zmian tras i wydłużenia czasu tranzytu” – powiedziała Judah Levine, dyrektor ds. badań w firmie logistycznej Freightos.

Już teraz niektóre statki są przekierowywane przez afrykański Przylądek Dobrej Nadziei, co wydłuża czas podróży o trzy tygodnie i zwiększa koszty paliwa.

„Oznacza to, że tydzień skutecznego przekierowania zdolności produkcyjnych może po kilkumiesięcznym opóźnieniu mieć skutki przez kilka kolejnych miesięcy” – napisali analitycy UBS w niedzielnej notatce, podkreślając, że około 30% światowego handlu kontenerami przechodzi przez ten port. Kanał Sueski „Tygodnie”. .

Analitycy twierdzą, że jeśli zakłócenia będą się utrzymywać, przewoźnicy będą mogli „zapewnić sobie wyższe niż oczekiwano stawki”, renegocjując połączenia długodystansowe w nadchodzących dniach i tygodniach.

Ta historia została zaktualizowana o dodatkowy kontekst i wydarzenia.

Anna Cuban i Rob North wnieśli swój wkład w raportowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *