Najlepsze zdjęcia Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, odkrycia w 2023 roku

Cotygodniowe publikacje zdjęć z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba (JWST) w dalszym ciągu inspirują początkujących naukowców na całym świecie i napędzają odkrycia dotyczące wszechświata.

W lipcu NASA, Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Kanadyjska Agencja Kosmiczna (CSA) obchodziły rok pracy teleskopu. Naukowcy twierdzą, że to dopiero początek badań i odkryć dla Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba, który ma działać przez dziesięciolecia.

Zobacz najciekawsze obserwacje i zdjęcia Webba opublikowane w 2023 roku.

Umierająca gwiazda ożywa

Latem JWST wykonał ostry obraz mgławicy pierścieniowej. Według NASA mgławica pierścieniowa jest dobrym przykładem mgławicy planetarnej, która obejmuje rozszerzającą się powłokę świecącego gazu wyrzuconą przez gwiazdę na późnym etapie jej życia.

Według Rogera Wessona z Uniwersytetu w Cardiff, mgławica pierścieniowa pod koniec swojego życia ukazuje piękne kolory i szczegóły, które kiedyś uważano za „proste, okrągłe obiekty z umierającą gwiazdą w środku” – twierdzi Roger Wesson z Uniwersytetu w Cardiff, który wyewoluował gwiazdy i część ich mgławicę w grupę mgławic planetarnych JWST Epoch, czyli ESSENCE.Międzynarodowa grupa studentów.

Kamera bliskiej podczerwieni Webba (NIRCam) uchwyciła obiekt oddalony o około 2500 lat świetlnych od Ziemi, ukazując nowe szczegóły struktur wewnątrz M57 i niebieskiego obiektu NHC6720.

Blisko domu

Podczas gdy teleskop kontynuuje eksplorację wszechświata poza naszym Układem Słonecznym, Webb wykonał w tym roku szczegółowe zdjęcia obiektów znacznie bliższych nam.

Obserwacje Webba dostarczyły nowych danych meteorologicznych na temat burz wirujących na Jowiszu i dodatkowych wskazówek na temat globalnego oceanu na księżycu Saturna, Enceladusie.

Uran to jeden z 27 księżyców
()

To powiększone zdjęcie Urana wykonane przez kamerę bliskiej podczerwieni Webba (NIRCam) 6 lutego 2023 roku ukazuje oszałamiające widoki pierścieni planety.
(Nauka: NASA, ESA, CSA, SDSCI / przetwarzanie obrazu: Joseph DePasquale (SDSCI))

Na początku roku JWST pomógł rzucić nowe światło na pierścienie Urana i jego 27 księżyców. Obrazy JWST w świetle podczerwonym uchwyciły 11 z 13 słabych, pyłowych pierścieni lodowego świata. Prawa strona powyższego zdjęcia przedstawia niezwykłą czapę polarną Urana, która pojawia się latem i znika jesienią.

Nowe zdjęcie Urana wykonane przez Teleskop Internetowy ukazuje żywe szczegóły siódmej planety

W jednej z ostatnich publikacji zdjęć w tym roku NASA udostępniła dodatkowe zdjęcia Urana wykonane przez JWST z niesamowitą szczegółowością wszystkich 13 pierścieni i regionu polarnego. Nawet nieuchwytny Pierścień Zeta jest widoczny dla potężnych czujników Webba.

Gwiazdy w każdym wieku

Od umierających gwiazd po młode gwiazdy i nowo powstałe gwiazdy, sieć rejestruje skomplikowane szczegóły wszechświata w jednej chwili.

Poniższe zdjęcie, wykonane w maju, przedstawia związaną parę młodych gwiazd oddalonych o ponad 1470 lat świetlnych od Ziemi. Według NASA Herbig-Harrow 46/47 ma kilka tysięcy lat, ale gwiazdy potrzebują milionów lat, aby w pełni się uformować.

W sierpniu fragment zdjęcia Herbig-Harrow 46/47 stał się wirusowy w mediach społecznościowych, ponieważ na zdjęciu pojawił się pomarańczowy obiekt w kształcie znaku zapytania. Według ESA dziwnie wyglądającą cechą jest połączenie dwóch galaktyk i zapadnięcie się części górnej części.

Punkty teleskopowe unoszące się wokół wszechświata są gigantycznymi znakami zapytania

W lipcu NASA opublikowała wideo i zdjęcia kompleksu chmur Rho Ophiuchi z okazji pierwszej rocznicy JWST. Zdjęcie przedstawia obszar gwiazdotwórczy najbliższy Ziemi, zasadniczo gwiezdny żłobek. NASA opublikowała także wycieczkę wideo po Rho Obiucci, aby pokazać wszystkie szczegóły tego zdjęcia.

Odkrycie w Barze Orion

Astronomowie korzystający z Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba odkryli cząsteczkę węgla zwaną kationem metylowym w młodym układzie gwiazd w Mgławicy Oriona, znanej również jako Poprzeczka Oriona. Według ESA cząsteczka jest ważna, ponieważ pomaga w tworzeniu bardziej złożonych cząsteczek na bazie węgla.

Powyższe zdjęcie pasa Oriona jest złożeniem kilku zdjęć wykonanych przez JWST przy użyciu instrumentów NIRCAM i średniej podczerwieni (MIRI).

Płomienie z daleka

Ogniste zdjęcie opublikowane w kwietniu przedstawia pozostałość po supernowej Kasjopeja A znajdującą się w gwiazdozbiorze Kasjopei. Według NASA zdjęcie rozciąga się na 10 lat świetlnych.

Obiekty, które wydają się pomarańczowe i czerwone, są wyrzucane z gorącego pyłu.

Według NASA „wskazuje to, gdzie materia wyrzucona z eksplodującej gwiazdy trafia do otaczającej ją materii atmosferycznej”.

READ  Decyzja banku centralnego w sprawie stóp procentowych, handel w Korei Południowej, bezrobocie w Australii, PKB Nowej Zelandii

Wolfa-Rayeta 124

Poniższe zdjęcie Wolfa-Rayeta 124, jednej z najjaśniejszych znanych gwiazd, zostało wykonane przez JWST w zeszłym roku w ramach obserwacji Webba First Release, ale zostało udostępnione publicznie na początku 2023 roku.

NASA twierdzi, że Wolf-Rayet 124 znajdująca się w gwiazdozbiorze Strzelca została uchwycona w rzadkiej fazie przed supernową, która była cenna dla astronomów.

Chemia chmur lodowych

Na początku 2023 roku Webb wykonał za pomocą kamery NIRCam obraz centralnego obszaru ciemnego obłoku molekularnego Chameleon I. Według NASA niebieskie centrum obłoku oświetla blask protogwiazdy, a światło pomarańczowych gwiazd pomaga odbijać lód w obłoku.

Astronomowie wykorzystali obrazy i dane spektralne z Internetu, aby skompletować katalog różnych lodów w tym regionie, wraz z materiałami ważnymi dla formowania się planet.

„To najbardziej kompleksowy spis dostępnego materiału lodowego, z którego mogą uformować się przyszłe pokolenia gwiazd i planet, zanim nagrzeją się one w wyniku formowania się młodych gwiazd” – stwierdziła NASA.

Jeśli przegapiłeś któryś z tych filmów w tym roku i nie chcesz przegapić żadnego innego, możesz obejrzeć je wszystkie w Internecie Oto zdjęcia i dane za 2023 rok. W nowym roku Webb będzie miał jeszcze wiele do zaoferowania, gdy naukowcy będą udoskonalać swoje techniki za pomocą JWST i możliwości teleskopu.