Pierwsza prywatna misja astronautów prawdopodobnie wykorzysta nową wieżę dostępową dla załogi SpaceX – Spaceflight Now

Dźwignia dostępu załogi zostaje umieszczona na swoim miejscu w nowo wybudowanej wieży w Space Launch Complex 40 na Cape Canaveral. Zdjęcie: Adam Bernstein/Teraz lot kosmiczny.

W poniedziałek w Space Launch Complex 40 na przylądku Canaveral podniesiono ramię umożliwiające dostęp załogi na miejsce, podczas gdy SpaceX spieszyło się, aby przygotować platformę do pierwszego startu Crew Dragon z astronautami już w styczniu.

Wiele źródeł podało firmie SpaceFlight Now, że trzecia prywatna misja astronautów Axiom Space na Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS) prawdopodobnie będzie oznaczać debiut nowej wieży ze względu na napięty harmonogram w Launch Complex-39A. Misja, kierowana przez byłego astronautę NASA Michaela Lopeza Alegríę, wyśle ​​trzech europejskich astronautów w podróż na stację kosmiczną na maksymalnie 14 dni.

W tej chwili SpaceX i rosyjski Roscosmos to jedyne bilety na ISS, która jest obecnie jedyną opcją w USA do czasu wejścia na orbitę statku kosmicznego Boeing CST-100 Starliner w przyszłym roku.

Co więcej, SpaceX ma obecnie tylko jedną platformę startową, z której może wystrzeliwać astronautów, a także misje cargo na Międzynarodową Stację Kosmiczną: Launch Complex 39A (LC-39A) w Centrum Kosmicznym im. Kennedy’ego.

W 2023 r. SpaceX będzie pracować nad zmianą tego stanu rzeczy, budując nową wieżę dostępu do załogi i ładunku na swoim drugim stanowisku startowym na Florydzie: Space Launch Complex 40 (SLC-40) w CCSFS.

Jeśli wieża nie będzie gotowa na czas do wsparcia tej misji, Ax-3 nadal będzie mógł zostać wystrzelony z LC-39A, ponieważ wszystkie inne misje astronautów prowadzone przez SpaceX rozpoczęły się w 2020 r. Jednak spowodowałoby to już większe zatłoczenie w Wieży Kosmicznej . Napięty harmonogram LC-39A.

Załoga misji Ax-3 stoi przed rakietą Falcon 9, która w połowie stycznia wyniesie ją na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Od lewej do prawej: Albert Gezeravci, Markus Wandt, Michael Lopez Alegría, Walter Velade. Obraz: Przestrzeń aksjomatu

Napięty harmonogram wydawniczy

Jednym z głównych powodów, dla których Ax-3 będzie misją, która zadebiutuje w możliwościach wieży SLC-40, jest para startów zaplanowanych w odstępie kilku dni, które wymagają obecnie unikalnych możliwości LC-39A.

Nie później niż 12 stycznia rakieta Falcon 9 zostanie użyta do wystrzelenia pierwszej misji Commercial Lunar Payload Services (CLPS) firmy Intuitive Machines. Lądownik Nova C lecący na południowy biegun Księżyca musi zostać zatankowany na platformie startowej przy użyciu wyłącznie sprzętu dostępnego w 39A.

READ  Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba przygląda się samotnej galaktyce karłowatej

W wywiad W zeszłym miesiącu wiceprezes IM Lunar Access Trent Martin powiedział, że w Spaceflight Now przeprowadzą również próbę na mokro „kilka dni przed startem”.

„Chcemy zatankować tak późno, jak to możliwe. SpaceX było bardzo pomocne, zapewniając nam usługę, która zapewni nam ciekły tlen i ciekły metan” – powiedział Martin w październiku. „Będzie zapełniać się do ostatniej chwili, więc może być tak pełny, jak to tylko możliwe.” „Mamy największe szanse na pomyślne wylądowanie na Księżycu”.

Ukończony lądownik Nova-C na potrzeby misji IM-1 został sfotografowany w połowie października w zakładach Intuitive Machines w Houston w Teksasie, zanim został wysłany do Cape Canaveral na Florydzie. Obraz: Intuicyjne maszyny

Te starty są umieszczane po obu stronach przez inne zadania o wysokim priorytecie.

Począwszy od 9 listopada Falcon 9 ma wynieść na Międzynarodową Stację Kosmiczną 29. misję Commercial Resupply Services (CRS-29), która dostarczy załodze na orbicie tysiące funtów ładunku i umożliwi przeprowadzenie eksperymentów naukowych. Oczekuje się, że po niej nastąpi piąta i ostatnia misja Falcon Heavy w 2023 r.: Misja Bezpieczeństwa Narodowego USSF-52.

Przebudowa platformy startowej z Falcona 9 na Falcona Heavy zajmuje około trzech tygodni.

Po drugiej stronie mniej więcej dwutygodniowej misji Ax-3, kwartet SpaceX Crew-8 ma wystartować nie później niż w połowie lutego. Dowódca NASA i astronauta Matthew Dominick pokieruje misją wraz z pilotem Michaelem Barrattem, specjalistką ds. misji Janet Epps i specjalistą ds. misji Alexandrem Grebenkinem.

Axiom Space z siedzibą w Houston planowało trzeci komercyjny lot na stację kosmiczną z lądowiska 39A w ciągu kilku dni od wystrzelenia IM-1, a NASA chce, aby lot odbył się zgodnie z harmonogramem, aby uniknąć wcześniejszego zakłócania napiętego planu ruchu stacji kosmicznej . . 2024. Misja IM-1, która ma tylko jedno krótkie okno startowe w miesiącu, może napotkać duże opóźnienia, jeśli zostanie przesunięta ze styczniowego okna startowego.

Pomimo silnych wiatrów na przylądku Canaveral potężny dźwig podniósł w powietrze wysięgnik dostępowy dla załogi na lądowisku 40. Zdjęcie: Adam Bernstein/Spaceflight Now.

Posiadanie opcji wystrzelenia Ax-3 z SLC-40 umożliwi SpaceX zaspokojenie wszystkich potrzeb swoich klientów i uwzględnienie większej liczby możliwości w krótszym czasie. Zależy to oczywiście od gotowości załogi i wieży oraz terminowego przybycia ładunku.

READ  Miliony galaktyk pojawiają się na nowych symulowanych obrazach z Rumuńskiego Teleskopu Kosmicznego Nancy Grace należącego do NASA

W poniedziałek ekipy budowlane zaczęły podnosić wysięgnik dostępowy dla załogi na miejsce za pomocą szeregu podnośników i pasów. Jest to jeden z ostatnich głównych elementów, które mają zostać zamontowane, wraz z systemem ewakuacyjnym, systemem ewakuacyjnym przypominającym tyrolkę, który umożliwia astronautom i personelowi pomocniczemu szybkie opuszczenie wieży, jeśli to konieczne.

Ostatnia część wieży dostępowej dla załogi jest transportowana z obiektu SpaceX Rupert Road na Pad 40. W tle wieża wyrzutni Artemis należąca do NASA w kompleksie 39B. Zdjęcie: Lot kosmiczny teraz.

Na poprzednich konferencjach prasowych z urzędnikami NASA i SpaceX powiedział, że wieża powinna zostać ukończona do końca 2023 roku.

Astronauci mają pierwszeństwo

Chociaż obecnie planuje się, że Ax-3 będzie korzystał z SLC-40, a IM-1 z LC-39A, wszystko zależy od gotowości wieży. Jeśli nie dojdzie to do skutku na czas, źródła podają Spaceflight Now, że Ax-3 będzie miał pierwszeństwo przed wystrzeleniem z LC-39A w styczniu, a misja IM-1 zostanie przełożona na późniejszy termin.

Nawet jeśli nowa wieża nie uzyska na czas pozwolenia na wykorzystanie Ax-3 do wsparcia tej misji, a w związku z rosnącymi prośbami o wystrzelenie jej kolejnych na Międzynarodową Stację Kosmiczną i komercyjne stacje kosmiczne, z pewnością będzie cennym nabytkiem dla SpaceX i jej partnerów. Klienci wkraczają w rok 2024 i lata kolejne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *