Spostrzeżenie: Chińscy producenci samochodów ponoszą ciężar wojny cenowej w miarę pogłębiania się jej skutków

SZANGHAJ, 5 września (Reuters) – Gdy w czerwcu Szanghaj nawiedziła fala upałów, fabryka samochodów, w której pracuje Mike Chen, przeniosła produkcję na nocne zmiany i wyłączyła klimatyzację.

Dla Chena, który w przemoczonym od potu mundurze wojskowym harował od wczesnych godzin porannych, było to ostatnie uderzenie w twarz po obniżkach premii i nadgodzin, które obniżyły jego miesięczną pensję w tym roku do nieco ponad jednej trzeciej tego, co zarabiał, gdy pracował został zatrudniony w 2016 r.

Chen (32 l.), który pracuje we wspólnym przedsięwzięciu chińskiego państwowego giganta samochodowego SAIC (600104.SS) i niemieckiego Volkswagena (VOWG_p.DE), nie jest osamotniony. Miliony pracowników i dostawców samochodów w Chinach odczuwa presję, ponieważ wojna cenowa pojazdów elektrycznych zmusza producentów samochodów do obniżania kosztów, gdzie tylko się da.

„SAIC-VW był najlepszym pracodawcą i czułem się zaszczycony, że mogę tu pracować” – powiedział Chen. „Teraz jestem zły i smutny”.

Wojna cenowa wywołana przez Tesla Inc (TSLA.O) przejęła ponad 40 marek, odsuwając popyt od starszych modeli i zmuszając niektórych producentów samochodów do ograniczenia produkcji zarówno samochodów elektrycznych, jak i samochodów z silnikiem spalinowym lub całkowitego zamknięcia fabryk.

Wywiady agencji Reuters z 10 dyrektorami producentów samochodów i dostawców części samochodowych, a także siedmioma pracownikami fabryk sugerują, że szerzej pojęty przemysł znajduje się w trudnej sytuacji, wywierając silną presję na wszystko, od podzespołów, przez rachunki za energię elektryczną, aż po płace, co z kolei wpływa na wydatki. miejsca na świecie. Gospodarka.

Zapytany o fabrykę SAIC-VW, w której pracuje Chen, produkującą samochody z silnikami spalinowymi, VW powiedział, że płace we wspólnych przedsięwzięciach różnią się w zależności od godzin pracy i premii. Powiedziała, że ​​produkcja samochodów w nocy zmniejsza obciążenie sieci elektroenergetycznych, a zdrowe i dobre warunki pracy są najwyższym priorytetem. SAIC nie odpowiedział.

Ekonomiści ostrzegają, że sektor motoryzacyjny w Chinach może stać się obciążeniem dla wzrostu gospodarczego ze względu na konsekwencje wojny cenowej, która oznaczałaby wyraźną transformację największego w historii przemysłu samochodowego na świecie.

Problem polega na tym, że chociaż dokonano ogromnych inwestycji w moce produkcyjne, wspartych dużymi dotacjami rządowymi, krajowy popyt na samochody pozostaje w stagnacji, a dochody gospodarstw domowych pozostają pod presją – twierdzą ekonomiści.

READ  Axios sprzedaje się Cox Enterprises za 525 milionów dolarów

W pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r. Chiny sprzedały w kraju 11,4 mln samochodów, a 2 mln wyeksportowały, ale wzrost ten pochodził niemal w całości z zagranicy. Eksport wzrósł o 81%, ale sprzedaż krajowa wzrosła tylko o 1,7%, pomimo powszechnych obniżek cen.

„Koncentracja na produkcji i podaży jest niezrównoważona” – stwierdził George Magnus, pracownik naukowy w China Center na Uniwersytecie Oksfordzkim, dodając, że niewystarczająca dbałość o popyt ostatecznie prowadzi do nadwyżek zapasów, niższych cen i presji finansowej.

„Chiny muszą naprawdę nauczyć się chodzić na dwóch nogach”.

Wydatki gospodarstw domowych w Chinach wyrażone jako odsetek PKB pozostają w tyle za wydatkami w większości innych krajów.

„Stare dobre czasy się skończyły”

Chińskie fabryki były już dalekie od pełnego wykorzystania mocy produkcyjnych, kiedy Tesla po raz pierwszy obniżyła ceny w październiku ubiegłego roku, a następnie ponownie w styczniu. Od tego czasu dyrektor generalny Elon Musk podwoił swoją strategię, ogłaszając w zeszłym miesiącu dalsze cięcia.

Uwzględniając zakłady produkujące samochody z silnikiem spalinowym, Chiny miały moce produkcyjne na koniec 2022 r. PCCA). .

Tymczasem obniżki płac i zwolnienia w branży motoryzacyjnej i u jej dostawców – która według chińskich mediów państwowych zatrudnia około 30 milionów osób – wpływają na poziom życia w czasie, gdy Pekin desperacko pragnie podnieść zaufanie konsumentów z niemal rekordowego poziomu. Najniższe poziomy.

Obniżanie wynagrodzeń jest w Chinach nielegalne, ale złożone struktury wynagrodzeń umożliwiają obejście tego problemu.

Na przykład spółka SAIC-VW była w stanie obniżyć wynagrodzenie Mike’a Chena, zmniejszając liczbę godzin pracy i obniżając premie, bez manipulowania jego wynagrodzeniem podstawowym, które zazwyczaj pokrywa aż do połowy wynagrodzenia, jakiego oczekują pracownicy po dołączeniu do firmy.

BYD (002594.SZ), największy chiński producent pojazdów elektrycznych, ogłosił w sierpniu ogłoszenie o pracy w swojej fabryce w Shenzhen z szacowanym miesięcznym dochodem od 5000 do 7000 juanów, ale podstawowa pensja wynosiła 2360 juanów (324 dolarów).

Według danych rządowych średnia miesięczna płaca w Chinach osiągnęła w czerwcu 11 300 juanów.

Analiza Reutersa dotycząca szacunkowych dochodów zawartych w ostatnich ogłoszeniach o pracę z 30 firm motoryzacyjnych wykazała, że ​​godzinowe wynagrodzenia wahają się od 14 juanów (1,93 USD) do 31 juanów (4,27 USD) w przypadku firm Tesla, SAIC-GM, Li Auto (2015.HK) i Xpeng (9868). ) . .HK) na najwyższym poziomie.

READ  Cudem udało się uniknąć kolizji odrzutowca na lotnisku krajowym im. Ronalda Reagana w Waszyngtonie

Pracownik samochodowy Liu (35 l.) powiedział, że odszedł z fabryki samochodów Changan (000625.SZ) w Hefei w lipcu po otrzymaniu 4000 juanów w maju i czerwcu zamiast 7000 juanów, których oczekiwał co miesiąc. Bazując na swoich wcześniejszych doświadczeniach, Liu był pewien, że szybko znajdzie inną pracę w branży motoryzacyjnej, ale rynek się zmienił.

„Stare dobre czasy się skończyły” – powiedział Liu, który wypowiadał się pod warunkiem zachowania anonimowości, częściowo po to, by chronić swoje szanse na znalezienie pracy.

Firma Changan Automobile Company stwierdziła, że ​​godziny pracy i płace różnią się w zależności od pracownika.

Kilku producentów samochodów, w tym Mitsubishi Motors (7211.T) i Toyota (7203.T), zwolniło tysiące pracowników w Chinach po spadku sprzedaży. Inne firmy, takie jak Tesla i producent akumulatorów CATL (300750.SZ), spowolniły zatrudnienie ze względu na opóźnioną ekspansję. Tymczasem Hyundai (005380.KS) i jego chiński partner próbują sprzedać fabrykę w Chongqing.

Po odrzuceniu przez Li Auto i Xpeng Liu prawie dostał pracę w fabryce Chery we wschodnim porcie Qingdao za pośrednictwem agenta pracy, ale odmówił zapłacenia mu prowizji w wysokości 32 000 juanów w celu zabezpieczenia pracy.

„Niektóre fabryki cię drenują i chcą ci płacić więcej. Niektóre fabryki cię drenują, ale są skąpe. Niektóre fabryki cię nie drenują, ale głodzą, bo pensje są za niskie” – powiedział Liu.

„Może lepiej byłoby, gdybym został pracownikiem ochrony w jakimś biurze”.

Grafika Reutera

Przebij się przez chaos

Dla dostawców samochodów w Chinach panują równie trudne warunki, ponieważ ceny samochodów nadal spadają, a średnia ważona cena transakcyjna pojazdów elektrycznych i hybrydowych w czerwcu spadła o 15% w porównaniu ze styczniem i wyniosła 185 100 juanów.

Na przykład w marcu spółka SAIC-VW zaoferowała nabywcom samochodów wsparcie gotówkowe o wartości ponad pół miliarda dolarów, a w lipcu rabat w wysokości nieco ponad 5100 dolarów na elektryczny hatchback ID.3 przez okres w lipcu.

READ  S&P 500: Sześć akcji, które zamieniły 10 000 USD na 69 878 USD w ciągu sześciu miesięcy

Państwowa firma China Automotive News szacuje, że w kraju jest ponad 100 000 dostawców samochodów. W marcowej ankiecie przeprowadzonej wśród prawie 2000 osób przez platformę handlu częściami samochodowymi Gasgoo 74% stwierdziło, że producenci samochodów poprosili ich o cięcie kosztów.

Ponad połowę poproszono o dokonanie cięć w wysokości od 5% do 10%, czyli powyżej docelowych lat wynoszących od 3% do 5%. Dziewięć na 10 firm spodziewa się w tym roku większej liczby takich zamówień.

Dostawcy zazwyczaj negocjują ceny raz w roku, ale wielu z nich było zmuszonych do obniżania cen kwartalnie w 2023 r., stwierdziło dwóch dyrektorów wyższego szczebla w dostawcach samochodów.

Według osoby posiadającej bezpośrednią wiedzę Tesla, przed rozpoczęciem wojny cenowej, wysłała e-maile do swoich bezpośrednich dostawców, zachęcając ich do obniżenia kosztów o 10% w tym roku.

W czerwcu grupa małych dostawców napisała do państwowej spółki Changan Automobile, prosząc o wycofanie 10% obniżek cen.

Zmienił się także rynek akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a dostawcy obniżyli ceny dla producentów samochodów. CATL, który uważa Teslę za swojego największego klienta, zaoferował w lutym mniejszym krajowym producentom pojazdów elektrycznych zniżki na akumulatory.

Dane RealLi Research wykazały, że akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), takie jak używane przez Teslę w Chinach, były w sierpniu o 21% tańsze niż pięć miesięcy wcześniej, podczas gdy akumulatory niklowo-kobaltowe były od 9% do 18% tańsze.

Kiedy Chen Yudong, szef oddziału Bosch w Chinach, odwiedził w marcu jednego ze swoich największych klientów, otrzymał niezwykły prezent: nóż do krojenia z wygrawerowaną wiadomością na pochwie: „Zdecydowane cięcie bałaganu”.

Trzy miesiące później powiedział agencji Reuters, że obniżki cen w 2023 r. będą bardziej agresywne niż w latach poprzednich.

„Nie kładli mi spać w nocy”.

Grafika Reutera

(1 dolar = 7,2951 juana chińskiego)

(Reportaż: Zhang Yan, Brenda Goh i Shanghai Newsroom; przygotowanie Mahometa do biuletynu arabskiego) Ilustracje: Kripa Jayaram; Pod redakcją Mariusa Zaharii i Davida Clarke’a

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *