Wojna na Ukrainie: Drugi ukraiński statek przewożący pszenicę przybywa do Turcji, ponieważ Rosja cierpi z powodu niedoborów paliwa

Wszystkie najnowsze wydarzenia z wojny na Ukrainie.

Druga dostawa ukraińskiej pszenicy dociera do Stambułu

reklama

Według stron kontroli ruchu morskiego drugi statek towarowy przewożący ukraińską pszenicę przybył do Stambułu przez Morze Czarne.

Operacja przybycia zakończyła się sukcesem pomimo groźby Moskwy ataku na łodzie wpływające i wypływające z Ukrainy.

Masowiec Arwiat pływający pod banderą Palau wypłynął w piątek z Czarnomorska niedaleko Odessy.

To dopiero drugi statek, który skorzystał z utworzonego przez Kijów korytarza morskiego wzdłuż zachodniego wybrzeża Morza Czarnego w celu ominięcia rosyjskiej blokady.

W lipcu Moskwa wycofała się z podpisanej w lipcu 2022 roku umowy międzynarodowej, która gwarantowała eksport ukraińskich produktów rolnych przez Morze Czarne.

Umowa ta umożliwiłaby eksport około 33 mln ton zboża w ciągu jednego roku.

Pierwszy statek, przewożący 3000 ton pszenicy i również pływający pod banderą Palau, opuścił sam port w Czarnomorsku we wtorek i dotarł do Stambułu w czwartek.

Kijów chce stworzyć szlaki dostaw do Afryki, aby przeciwstawić się wpływom Rosji, która latem tego roku obiecała niektórym krajom Afryki bezpłatne dostawy pszenicy.

Historycznie rzecz biorąc, Rosja i Ukraina były głównymi potęgami rolniczymi, których produkcja ma kluczowe znaczenie dla światowego bezpieczeństwa żywnościowego.

Inwazja Rosji na sąsiada i międzynarodowe sankcje nałożone na Moskwę zdestabilizowały światowe dostawy i rynki.

Od kilku tygodni Ukraińskie Siły Zbrojne pracują również nad przeciwdziałaniem rosyjskiej kontroli wojskowej na Morzu Czarnym.

reklama

Raporty: Niedobory benzyny w Rosji nie są spowodowane wojną

W ostatnich tygodniach bardzo prawdopodobne jest, że rosyjscy odbiorcy staną w obliczu krajowych niedoborów benzyny i oleju napędowego.

Jest jednak mało prawdopodobne, aby niedobór był bezpośrednim skutkiem wojny. Zamiast tego są one prawdopodobnie spowodowane splotem czynników obejmujących krótkoterminowy wzrost popytu ze strony sektora rolnego, coroczne letnie prace konserwacyjne rafinerii oraz atrakcyjne ceny.

READ  Unijni ministrowie stwierdzili, że dochodzenie Kataru w sprawie korupcji szkodzi Parlamentowi Europejskiemu

21 września 2023 roku Rosja zawiesiła prawie cały eksport oleju napędowego i benzyny, aby ustabilizować swoje rynki wewnętrzne.

Posunięcie to prawie na pewno jeszcze bardziej ograniczy dostawy na napiętym rynku światowym i prawdopodobnie będzie miało największy wpływ na kraje, które obecnie są uzależnione od dostaw rosyjskiego paliwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *