Amerykański lądownik księżycowy Odysseus transmituje pierwsze zdjęcia z misji IM-1 wiadomości ze świata

New Delhi: Prywatny statek kosmiczny Odysseus, wystrzelony 15 lutego przez Intuitive Machines z siedzibą w Houston na pokładzie rakiety SpaceX Falcon 9, przesłał pierwsze zdjęcia ostatecznej granicy.

„Intuitive Machines pomyślnie przesłało obrazy z pierwszej misji IM-1 na Ziemię 16 lutego 2024 r. Zdjęcia wykonano wkrótce po oddzieleniu od drugiego etapu @SpaceX podczas pierwszego lotu Intuitive Machines na Księżyc w ramach inicjatywy CLPS NASA” – podała firma na X.

Odysseus, znany również jako lądownik Nova-C, w ramach trwającej misji IM-1 przewozi sześć eksperymentów NASA i demonstracji technologii, a także sześć specjalnych ładunków. Instrumenty te zgromadzą cenne dane na potrzeby programu NASA Artemis, którego celem jest utworzenie do 2030 roku bazy załogowej w pobliżu południowego bieguna Księżyca.

Odyseusz wykorzystuje mieszaninę ciekłego metanu i ciekłego tlenu, tego samego paliwa, którego używają silniki Raptor firmy SpaceX. Silniki te napędzają rakietę Starship firmy, która jest opracowywana na potrzeby przyszłych misji na Księżyc i Marsa.

Chociaż Odyseusz zmierza w kierunku celu, nie jest to pierwsza inicjatywa CLPS. Astrobotic, firma z siedzibą w Pittsburghu, wystrzeliła lądownik księżycowy Peregrine na pokładzie rakiety Vulcan Centaur United Launch Alliance.

Chociaż sam start zakończył się sukcesem, wkrótce po oddzieleniu się od górnego stopnia rakiety Peregrine doświadczył wycieku paliwa, co uniemożliwiło mu dotarcie na Księżyc. Następnie 18 stycznia statek kosmiczny uległ zniszczeniu w atmosferze ziemskiej.

Odyseusz jest obecnie w doskonałym stanie i utrzymuje kontakt z Kontrolą Misji, gdy zbliża się do celu. Intuitive Machines zaplanowało próbę lądowania na 22 lutego.

poszerza się

„Kontrolerom lotu Intuitive Machines udało się wystrzelić w przestrzeń kosmiczną pierwszy silnik na ciekły metan i ciekły tlen, kończąc misję IM-1. Odpalenie silnika obejmowało całkowite spalenie głównego silnika napędowego i obniżenie poziomu przepustnicy potrzebnego do lądowania na Księżycu.” Firma podała w poście X

(Przy udziale agencji)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *