Bolsonaro zwalnia dyrektora generalnego Petrobras, który ostrzegał przed kryzysem diesla

Bolsonaro wezwał również do wyboru nowego zarządu, zgodnie z oświadczeniem wydanym w poniedziałek około północy czasu lokalnego przez spółkę kontrolowaną przez państwo, otwierając drogę do całkowitej zmiany kadry zarządzającej.

Jose Mauro Ferreira Coelho jest trzecim dyrektorem generalnym Petrobras zwolnionym przez Bolsonaro z powodu cen paliw. Prezydent, który ubiega się o reelekcję w październiku, ale traci wyniki w sondażach, mówi, że Petrobras powinien wykorzystać swoje zyski na obniżenie cen paliw i pomoc w kontrolowaniu inflacji.

Bolsonaro, który również zwolnił swojego ministra energetyki na początku tego roku, wyznaczył Cayo Mario Pais de Andrade na miejsce Coelho.

Petroleo Brasileiro, jak oficjalnie nazywa się firma, jest kontrolowane przez rząd większością akcji z prawem głosu, nawet jeśli prywatni inwestorzy posiadają ponad 60% udziałów w firmie.

Brazylia wkracza w ważne okno, aby zabezpieczyć dostawy oleju napędowego, a administracja Petrobrasu ostrzegła rząd w zeszłym tygodniu, że pompy mogą wyschnąć podczas głównych zbiorów soi, jeśli firma nie będzie sprzedawać paliwa po cenach rynkowych, według czterech osób bliskich dyskusji oraz urzędnikiem wewnętrznym. Widok widziany przez Reutersa.

Petrobras powiedział, że firma i inni importerzy będą mieli trudności z zabezpieczeniem oleju napędowego w obliczu najpoważniejszego niedoboru paliwa od 14 lat, podają źródła.

Istnieją obawy co do tych obaw, powiedzieli ludzie zaznajomieni z rozmowami, którzy prosili o nieujawnianie imion w celu omawiania delikatnej politycznie kwestii.

Prezentacja Petrobrasu pokazała ryzyko niedoborów w trzecim kwartale, kiedy popyt na olej napędowy będzie rósł sezonowo zarówno w Brazylii, jak iw Stanach Zjednoczonych. Kraj Ameryki Południowej rozpoczął w sierpniu wysyłkę największej na świecie uprawy soi.

„Jeśli nic nie wskazuje na przyszłe ceny rynkowe, istnieje fizyczne ryzyko niedoborów oleju napędowego podczas szczytowego popytu w sezonie żniwnym, co wpłynie na PKB Brazylii” – powiedział Petrobras w prezentacji zatytułowanej „Paliwo: wyzwania i rozwiązania” z maja. 2022.

READ  Akcje europejskie odbiły, gdy ruch stóp procentowych w Chinach pomógł pobudzić zaufanie

Petrobras nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

Dostawy oleju napędowego stały się globalnym problemem, ponieważ sankcje wobec Rosji zmieniły handel paliwami i zepchnęły międzynarodowe zapasy do historycznych minimów. Kraje importujące minimalizują ryzyko wzrostu kosztów i niedoborów, ponieważ przemysł zamyka rafinerie w celu napraw lub ograniczenia emisji dwutlenku węgla.

Obawy Brazylii dotyczące importu oleju napędowego w drugiej połowie roku wzrosły po tym, jak amerykańskie rafinerie w Zatoce, jej główni dostawcy, rozpoczęły przekierowywanie dostaw do Europy, podały dwa źródła.

„Globalne zapasy oleju napędowego są znacznie poniżej historycznej średniej”, powiedział Petrobras we wspólnej prezentacji z Ministerstwem Kopalń i Energii. „Sam Petrobras nie rozwiąże globalnego wzrostu cen energii”.

Minister energetyki Adolfo Sachida wezwał w piątek analityków ropy, by zapytali o niedobory oleju napędowego w drugiej połowie roku, poinformowała osoba bezpośrednio zaangażowana w sprawę. Ministerstwo nie odpowiedziało na prośbę o komentarz.

„Jeżeli Petrobras przestanie sprzedawać olej napędowy po cenach międzynarodowych na dłużej niż dwa lub trzy tygodnie, istnieje szansa, że ​​pompy wyschną” – powiedział dyrektor dużej firmy zajmującej się olejem napędowym.

Propozycja dotacji

Kierownictwo Petrobrasu, którego przepisy uniemożliwiają im sprzedawanie paliwa ze stratą bez odszkodowania, sugerowały w prezentacji, że Brazylia mogłaby obniżyć podatki lub dotować paliwo dla konsumentów, powołując się na przykład kilku krajów UE.

Dotacje paliwowe kosztowały Brazylię około 7,5 miliarda reali (1,6 miliarda dolarów) w 2018 roku, kiedy były prezydent Michel Temer zastosował je przez kilka miesięcy, aby powstrzymać ogólnokrajowy protest kierowców ciężarówek.

Koszt podobnej procedury w tym roku może przekroczyć 60 miliardów riali, według szacunków jednej z osób bliskich dyskusji.

Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała, że ​​ceny ropy naftowej osiągnęły najwyższy poziom od 14 lat. W tym miesiącu globalny niedobór skłonił dealerów oleju napędowego do płacenia premii w wysokości ponad 50 dolarów za baryłkę.

READ  Chevron sprzedaje siedzibę Bay Area i płaci pracownikom za przeprowadzkę do Teksasu

Co najwyżej, zapasy brazylijskiego oleju napędowego mogą pokryć około miesięczne zapotrzebowanie krajowe. Według dwóch źródeł dostawy w Petrobrasie to około połowa ich zdolności.

Brazylia rezerwuje dostawy w czerwcu na zbiory soi od sierpnia do października, kiedy większość zboża dociera do portu długimi trasami transportowymi.

Jedno ze źródeł podało, że firma zaczęła zwracać się do dostawców usług zdalnych w Afryce Zachodniej i Indiach. Ale podczas gdy wysyłka oleju napędowego Gulf trwa 2-3 tygodnie, aby dotrzeć do Brazylii, statek z Indii może zająć 45-60 dni.

„Jeśli rafinerie w USA ulegną uszkodzeniu podczas sezonu huraganów lub jeśli cokolwiek innego przyczyni się do zacieśnienia rynku, możemy być w poważnych tarapatach” – powiedział dyrektor Petrobras, który prosił o zachowanie anonimowości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.