Chiny nie chcą już amerykańskich samochodów. to jest problem.

Obecnie nie ma chińskich marek samochodowych na sprzedaż w USA, ale istnieją obawy, że mogą one ostatecznie odegrać rolę w odwróceniu rynku amerykańskiego.
Sjoerd van der Wal/Getty Images, Buick; Aref Qazi / od środka

  • Sprzedaż amerykańskich firm motoryzacyjnych w Chinach systematycznie spada.
  • Dyrektor generalny Forda, Jim Farley, powiedział o Chinach: „Cały rynek się zmienił”.
  • Bez Chin amerykańskie firmy motoryzacyjne prawdopodobnie będą miały pokusę sprzedawania pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych.

Chińscy producenci samochodów dają amerykańskim firmom motoryzacyjnym szansę na swoje pieniądze, zwłaszcza że pęd pojazdów elektrycznych przyspiesza – a to może zmusić firmy takie jak Ford i GM do podjęcia trudnych decyzji.

Poza Teslą, która słynie w Stanach Zjednoczonych Marki samochodowe straciły swoją główną pozycję w Chinach Ubiegły rok największy na świecie rynek samochodowy i niezwykle ważny dla producentów. Sprzedaż samochodów GM spadła tam o 20% od 2021 roku, podczas gdy Forda o 33,5%, według danych Doradztwo samochodowe spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

„Rynek całkowicie się zmienił” – powiedział dziennikarzom dyrektor generalny Forda, Jim Farley, podczas gali charytatywnej w czwartek w Detroit. „Będziemy musieli ponownie przemyśleć, co oznacza marka Ford w miejscu takim jak Chiny”.

Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku pojazdów elektrycznych, które zajmują centralne miejsce, powiedział Farley, zauważając, że nauczył się, że luksusowe marki, które najlepiej radzą sobie na chińskim rynku, sprzedają tylko pojazdy elektryczne.

Udział chińskiego producenta pojazdów elektrycznych w Chinach wzrósł w 2022 roku o 17%, podczas gdy udział zagranicznych producentów samochodów spadł o 11%. Częściowo można to przypisać zdolności chińskich firm samochodowych do budowania lepszych i tańszych samochodów, zwłaszcza samochodów elektrycznych, które konsumenci chętnie kupują.

„Powszechne jest przekonanie, że amerykańscy producenci samochodów stają się coraz bardziej nieistotni” w Chinach, analityk Deutsche Bank, Edison Yu, powiedział Insiderowi. „Gdy przechodzimy na pojazdy elektryczne, GM, Fordy w Chinach muszą być bardzo odważne i agresywne, aby odnieść sukces”.

READ  Wyniki Trump Media (DJT) za I kwartał 2024 r

„W pewnym momencie musi zapaść decyzja o kontynuowaniu lub wycofaniu się” – dodał Yu. „Jesteśmy w punkcie, w którym trzeba podjąć decyzję o swojej przyszłości”.

Firmy samochodowe podwoją liczbę nabywców i pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych

Gdy branża odbiła się od Wielkiej Recesji, a Chiny stały się najszybciej rozwijającym się (i przyjaznym pojazdom elektrycznym) rynkiem samochodowym na świecie, amerykańskie firmy samochodowe starały się wejść na rynek.

Ale wraz z eskalacją napięć politycznych między Chinami a Stanami Zjednoczonymi, prowadzenie interesów w Chinach zaczyna być coraz bardziej niebezpieczne dla amerykańskich firm.

Dodajmy do tego fakt, że chińskie marki spędziły ostatnie kilka lat na zbieraniu branżowego know-how z joint ventures z amerykańskimi markami, a chiński rynek nagle staje się znacznie bardziej wrogim miejscem dla amerykańskiej firmy.

Oznacza to, że amerykańskie firmy podwoją wysiłki w zakresie pojazdów elektrycznych w kraju, gdzie mogą liczyć na bardziej niezawodną i lojalną bazę klientów. Jedyną wadą tego planu jest Elon Musk i trwająca wojna cenowa.

„Wszędzie wybuchają wojny cenowe. Kto mrugnie okiem na wzrost?” Farley powiedział na czwartkowej imprezie.

Konfrontacja między Chinami a Ameryką jest w impasie – na razie

Gdy amerykańskie firmy tracą pozycję w Chinach, pojawia się jasny punkt. Pandemia zmusiła producentów samochodów do robienia więcej za mniej, poprzez zmianę łańcuchów dostaw i skupienie się na rynkach, na których osiągają największe marże.

GM w dużej mierze wyprowadził ten proces z rynków przynoszących straty, wycofując się z Europy w 2017 r., a później opuszczając Rosję, Indie i Australię. Firma nadal działa w Chinach, ale walczy o obronę swojego udziału w rynku. Sprzedaż GM w Chinach spadła o 25% w pierwszym kwartale 2023 roku po spadku o 20% w zeszłym roku.

Wycofanie się z Chin i nadmierne skupienie się na Stanach Zjednoczonych może być obarczone niebezpieczeństwem.

READ  Była pracownica rejsu ujawnia 6 rzeczy, których nigdy nie zrobiłaby na statkach

Amerykańskie firmy motoryzacyjne raczej nie będą mogły zrobić różnicy w Europie — rynek europejski już teraz agresywnie ścigają chińscy producenci samochodów, a konkurencja jest coraz bardziej zacięta.

Chociaż nie ma obecnie żadnych chińskich marek samochodowych na sprzedaż w USA, istnieje obawa, że ​​Chińczycy mogą w końcu zagrać, aby wywrócić rynek amerykański do góry nogami.

„To, co dzieje się w Chinach, nie pozostanie w Chinach”, powiedział Bill Russo, dyrektor generalny Automobility, Insiderowi w styczniu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *