Dlatego japoński miliarder odwołał swoją podróż na Księżyc na pokładzie statku kosmicznego

Zbliżenie / Elon Musk przemawia, gdy Yusaku Maezawa, założyciel i prezes Start Today Co., przygląda się wydarzeniu w siedzibie SpaceX w Hawthorne w Kalifornii w 2018 r.

Patrick T. Fallon/Bloomberg za pośrednictwem Getty Images

W piątkowy wieczór projekt DearMoon, plan wysłania japońskiego miliardera i 10 innych „członków załogi” w podróż dookoła Księżyca na pokładzie statku Starship firmy SpaceX, został nagle odwołany.

Oficjalne konto misji w serwisie społecznościowym Powiedział. „Dziękujemy wszystkim, którzy nas wspierali i przepraszamy tych, którzy nie mogli się doczekać tego projektu”.

Wkrótce potem sponsor finansowy projektu i lider załogi, Yusaku Maezawa, wyjaśnił tę decyzję dotyczącą X. Jak powiedział Maezawa, zatwierdzając misję w 2018 r., zakładano, że misja DearMoon wystartuje pod koniec 2023 r.

„To projekt rozwojowy, więc tak właśnie jest, ale nadal nie jest pewne, kiedy statek kosmiczny będzie mógł zostać wystrzelony”. on napisał. „W tej sytuacji nie mogę planować swojej przyszłości i źle się czuję, że zmuszam członków załogi do dłuższego czekania, stąd trudna decyzja o odwołaniu projektu w tej chwili. Przepraszam tych, którzy byli podekscytowani realizacją tego projektu”.

Misja miała być pierwszym lotem kosmicznym załogowego statku kosmicznego, który wystartował z Ziemi, okrążył Księżyc i wrócił. To się nie zdarza. Dlaczego tak się stało i co to oznacza?

Aktywa misji

Maezawa i Musk ogłosili to wspólnie w fabryce rakiet SpaceX w Hawthorne we wrześniu 2018 r. To był dziwny, ale ważny moment. Dla SpaceX wydawało się ważne podpisanie pierwszego komercyjnego kontraktu na potężną rakietę Starship. Choć wartość nie została ujawniona, Maezawa wpompował w program kwotę szacowaną na setki milionów dolarów.

Jednak Maezawa zawsze sprawiał wrażenie nieco niepoważnego. Powiedział, że zorganizuje konkurs na zapełnienie 10 dodatkowych miejsc w samochodzie. „Nie chciałem samotnie przechodzić przez tak wspaniałe przeżycie” – powiedział. „Będę trochę samotny”. Później dokonał wyboru Załoga kreatywnych ludzi.

READ  Figma ogłasza gruntowne przeprojektowanie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Ale początkowo Maezawa traktował projekt poważnie. Kiedy w lipcu 2019 r. oglądałem pierwszy test skoku statku Starship, tylko kilku gości mogło obejrzeć krótki lot „Starhoppera”. Jednym z nich był przedstawiciel Maezawy, który uważnie śledził postęp statku kosmicznego.

Jak to bywa w przypadku dużych projektów kosmicznych, dla nikogo nie było zaskoczeniem, że Starship opóźniał swój rozwój. Pierwszy lot testowy odbędzie się dopiero w kwietniu 2023 roku, a to dopiero początek. Misja DearMoon przypada na koniec długiej serii testów, które musi przejść pojazd: bezpiecznego startu, kontrolowanego lotu w przestrzeń kosmiczną, bezpiecznego lądowania na górnym stopniu statku kosmicznego, tankowania w przestrzeni kosmicznej, możliwości zamieszkania w przestrzeni kosmicznej i wielu innych.

W związku z czwartym lotem testowym statku Starship, który odbędzie się już za kilka dni, już 5 czerwca, SpaceX wykazało dotychczas możliwość bezpiecznego wystrzelenia statku Starship. Pozostaje więc na początku technicznej podróży pełnej wyzwań.

punkt zwrotny

Jeden z największych wpływów na projekt DearMoon miał miejsce w kwietniu 2021 r., kiedy NASA wybrała Starship na lądownik księżycowy do programu Artemis. To stawia duży pojazd na krytycznej ścieżce ambitnego programu NASA mającego na celu wylądowanie człowieka na Księżycu. Zaoferowała także dodatkowe 2,9 miliarda dolarów finansowania, obiecując więcej, jeśli SpaceX dostarczy pojazd, który zabierze ludzi na powierzchnię Księżyca z orbity Księżyca i z powrotem.

Od tego czasu SpaceX miał dwa jasne priorytety w ramach swojego programu Starship. Pierwszym z nich jest uruchomienie systemu i rozpoczęcie rozmieszczania większych satelitów Starlink. Drugim jest wykorzystanie tych lotów do testowania technologii potrzebnych w programie NASA Artemis, takich jak przechowywanie i tankowanie paliwa pędnego w kosmosie.

W rezultacie inne aspekty programu, w tym DearMoon, straciły priorytet. W ostatnich miesiącach stało się jasne, że jeśli misja Maezawy zakończy się, to nie wcześniej niż na początku lat 30. XXI wieku, czyli co najmniej dekadę później niż pierwotnie planowano.

READ  Obrazy z drona przed WWDC Apple Park pokazują obszar demonstracyjny słuchawek, nowy zacieniony wyświetlacz dla przemówienia

Zmiana losu

Tymczasem prawdopodobnie ulegną zmianie priorytety Maezawy. Według Forbesa, kiedy plan został ogłoszony w 2018 roku, majątek biznesmena wynosił około 3 miliardy dolarów. Dzisiaj doceniać Być wartym tylko połowę tego. Dodatkowo zrodziło się w nim pragnienie wyjazdu w kosmos w 2021 roku, lecąc na pokładzie rosyjskiego statku kosmicznego Sojuz w 12-dniową podróż na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Napisy na temat Maezawy wisiały już od jakiegoś czasu, odkąd założyciel SpaceX, Elon Musk, przestał obserwować japońskiego przedsiębiorcę na X na początku tego roku. (To wyraźny znak jego niezadowolenia. Musk dwukrotnie przestał mnie obserwować na Twitterze/X po historiach lub interakcjach, które mu się nie podobały.) Możliwe, że połączenie opóźnienia w rozwoju i osobistych losów Maezawy doprowadziło obie strony do rozwiązania projektu.

Wszystko to pozostawia przed Starship znacznie jaśniejszą ścieżkę: wstań i działaj, rozpocznij wystrzeliwanie satelitów Starlink i zacznij identyfikować wyzwania techniczne stojące przed Artemis. Następnie, za kilka lat, firma zwróci swoją uwagę na ambitną perspektywę wyniesienia ludzi do wnętrza statku kosmicznego z Ziemi, a następnie wylądowania z powrotem na planecie. Pierwszą z tych osób będzie kolejny miliarder, Jared Isaacman, który przyleciał już na pokład Crew Dragon i planuje jeszcze co najmniej dwa podróże przed sztandarową misją Starship.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *