Iran przejmuje tankowiec z ropą w Zatoce Omańskiej, który niedawno stał się centrum konfrontacji ze Stanami Zjednoczonymi

Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie – Tankowiec, który był przyczyną kryzysu między Iranem a Stanami Zjednoczonymi, został w czwartek aresztowany i zatrzymany przez siły irańskie w Zatoce Omańskiej po doniesieniach o obecności „nielicencjonowanych” mężczyzn w mundurach wojskowych – podają irańskie media państwowe , powołując się na irańską marynarkę wojenną. Wszedł na statek.

Mapa przedstawia Cieśninę Ormuz, ważną drogę wodną pomiędzy Zatoką Perską a Zatoką Omańską, z Iranem na północy oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi i Omanem w Musandam na południu.

Getty/iStockPhoto


Półoficjalna irańska agencja informacyjna Tasnim, stowarzyszona z Irańskim Korpusem Strażników Rewolucji, podała: „Marynarka Islamska Republiki Iranu ogłosiła na mocy postanowienia sądu zatrzymanie amerykańskiego tankowca na wodach Morza Omańskiego. ” W wiadomości, którą zamieściła na swoim kanale w aplikacji społecznościowej Telegram. Państwowa agencja informacyjna Islamskiej Republiki Iranu również opublikowała oświadczenie marynarki wojennej.

Podejrzenia natychmiast padły na Iran, gdzie statek, wcześniej znany jako szwajcarski Rajan, był objęty całorocznym sporem, który ostatecznie doprowadził do przejęcia przez Departament Sprawiedliwości USA 1 miliona baryłek irańskiej ropy naftowej. Inna irańska agencja informacyjna, Mehr, zacytowała wypowiedź Marynarki Wojennej, która określiła czwartkowe zajęcie tankowca jako „odwet” za poprzednie działania USA przeciwko tankowcowi.

Dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane ostatnio przez Associated Press wykazały, że tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla, obecnie nazwany St. Nicholas, zszedł z kursu i skierował się w stronę portu Bandar Jask w Iranie. Wyspy Marshalla są niezależnym krajem, ale mają głębokie powiązania historyczne i gospodarcze ze Stanami Zjednoczonymi.

Zdjęcie dostarczone przez serwis danych Refnitiv Eikon przedstawia mapę przedstawiającą trasę tankowca St. Nicholas pod banderą Wysp Marshalla w Zatoce Omańskiej w dniu 11 stycznia 2024 r.

Refinitiv Eikon/Reuters


Napad następuje kilka tygodni później Ataki wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na statki Na Morzu Czerwonym m.in Największy w historii atak dronów i rakiet Rozpoczęło się późnym wtorek.

Centralne dowództwo armii amerykańskiej poinformowało, że w tym ataku wspierani przez Iran Huti wystrzelili 18 dronów, dwa przeciwokrętowe pociski manewrujące i przeciwokrętowy pocisk balistyczny, ale wszystkie zostały pomyślnie zestrzelone.

Yahya Saree, rzecznik wojskowy Houthi, powiedział w środę, że grupa wystrzeliła „dużą liczbę” rakiet i dronów w kierunku amerykańskiego statku „zapewniającego wsparcie” Izraelowi w czasie jego wojny z Hamasem w Gazie.

Ataki na statki zwiększyły ryzyko możliwych ataków odwetowych ze strony sił dowodzonych przez USA patrolujących obecnie kluczową drogę wodną, ​​zwłaszcza po tym, jak Rada Bezpieczeństwa ONZ głosowała w środę za potępieniem Huti, a urzędnicy amerykańscy i brytyjscy ostrzegli przed potencjalnymi konsekwencjami ataków .


McMaster o Iranie i rosnących napięciach na Bliskim Wschodzie

Brytyjska jednostka ds. handlu morskiego armii brytyjskiej, która przekazuje ostrzeżenia marynarzom na Bliskim Wschodzie, podała, że ​​czwartkowe przejęcie rozpoczęło się wczesnym rankiem, kiedy „nieupoważnieni” uzbrojeni mężczyźni weszli na pokład tankowca na wodach między Omanem a Iranem. W regionie panuje duży ruch statków wpływających i wypływających z Cieśniny Ormuz – wąskiego ujścia Zatoki Perskiej, przez które przepływa jedna piąta całkowitego światowego handlu ropą.

Grupa kierowana przez armię brytyjską opisała otrzymanie raportu od dyrektora ochrony statku o słyszeniu „nieznanych głosów w telefonie” obok kapitana statku. Powiedziała, że ​​dalsze próby skontaktowania się ze statkiem nie powiodły się i że mężczyźni, którzy weszli na statek, mieli na sobie „czarne mundury wojskowe i czarne maski”.

Prywatna firma ochroniarska Ambrey powiedziała, że ​​na statek, który według niej był „Św. Mikołaja”, na pokład weszło „czterech do pięciu uzbrojonych mężczyzn”. Powiedziała, że ​​wchodząc na górę, mężczyźni zasłonili kamery monitoringu.

Tankowiec znany wówczas jako Suez Rajan, obecnie nazywany St. Nicholas i pływający pod banderą Wysp Marshalla, jest widoczny w Zatoce Tokijskiej w Japonii na zdjęciu z pliku z 4 października 2020 r.

Reuters/Daisuke Nimura


Tankowiec wypłynął z miasta Basra w Iraku, aby załadować ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji dla tureckiej firmy rafineryjnej Tupras.

Statek „Święty Mikołaj” poprzednio nosił nazwę „Szwajcarski Rajan”, kojarzony z greckim towarzystwem żeglugowym „Empire Nawigacja”. W oświadczeniu dla Associated Press spółka Empire nawigacji z siedzibą w Atenach przyznała, że ​​utraciła kontakt ze statkiem, którego załoga składa się z 18 Filipińczyków i jednego obywatela Grecji. Firma nie podała szczegółów.

Uwaga zaczęła skupiać się na Kanale Sueskim-Radźan w lutym 2022 r., kiedy grupa United Against Nuclear Iran stwierdziła, że ​​podejrzewa, że ​​tankowiec przewoził ropę z irańskiej wyspy Kharg, głównego terminalu dystrybucji ropy w Zatoce Perskiej. Zdjęcia satelitarne i dane dotyczące wysyłek przeanalizowane wówczas przez AP potwierdziły to twierdzenie.

Statek pozostawał przez kilka miesięcy na Morzu Południowochińskim u północno-wschodniego wybrzeża Singapuru, po czym nagle bez wyjaśnienia popłynął do wybrzeża Teksasu. W sierpniu statek wyładował ładunek na inny tankowiec, który na polecenie Departamentu Sprawiedliwości uwolnił ropę do Houston.

We wrześniu Empire Nawigacja przyznała się do przemytu irańskiej ropy naftowej objętej sankcjami i zgodziła się zapłacić grzywnę w wysokości 2,4 mln dolarów w sprawie dotyczącej tankowca.

Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, która patroluje Bliski Wschód, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz w sprawie incydentu. Przed raportem Tasnima irańska państwowa agencja informacyjna IRNA, powołując się na doniesienia zagraniczne, poinformowała o wejściu na pokład, ale nie powiedziała nic więcej. Misja Iranu przy ONZ nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.

Następnie statek „Swiss Rajan” udał się w 2022 roku do Ameryki, do Iranu W pobliżu Cieśniny Ormuz zatrzymano dwa tankowceW tym statek przewożący ładunek dla amerykańskiego koncernu naftowego Chevron Corp. W lipcu Naczelny Dowódca marynarki wojennej Gwardii Rewolucyjnej zagroził podjęciem dalszych działań przeciwko każdemu, kto rozładował statek Suez Rajan, a media państwowe powiązały niedawne zajęcia z losem ładunku.

od Upadek porozumienia nuklearnego z IranemNa wodach otaczających cieśninę Iran dokonał serii konfiskat statków, a także ataków na statki, za które marynarka wojenna obwiniła Teheran. Iran i marynarka wojenna również zaangażowały się w serię napiętych starć na drogach wodnych, chociaż ostatnio uwaga skupiła się na atakach Houthi na statki na Morzu Czerwonym.

Od 2019 r. Stany Zjednoczone i ich sojusznicy przejmują także dostawy irańskiej ropy. Doprowadziło to do serii ataków na Bliskim Wschodzie przypisywanych Republice Islamskiej, a także do zajęcia statków przez irańskie siły wojskowe i paramilitarne, co zagraża żegludze globalnej .

Huti twierdzą, że ich ataki mają na celu położenie kresu cierpieniom Palestyńczyków w izraelskiej wojnie z Hamasem w Strefie Gazy. Jednakże rebelianci coraz częściej obierają za cel statki mające słabe powiązania z Izraelem lub żadne z nich.

Tymczasem dane śledzenia satelitarnego przeanalizowane w czwartek przez Associated Press wykazały, że irański statek towarowy podejrzany o bycie platformą szpiegowską na Morzu Czerwonym opuścił drogę wodną. Dane wykazały, że Behshad przekroczył cieśninę Bab al-Mandab do Zatoki Adeńskiej.

Behshad jest obecny na Morzu Czerwonym od 2021 r., w pobliżu erytrejskiego archipelagu Dahlak. Dotarł tam po tym, jak Iran usunął Saviz, kolejną podejrzaną bazę szpiegowską na Morzu Czerwonym, która została zniszczona w wyniku ataku, który analitycy przypisywali Izraelowi w ramach szerszej wojny cieni obejmującej ataki statków w regionie.

READ  Brytyjski premier Rishi Sunak odwołuje główną linię kolei dużych prędkości; Zaplanuj stopniowe rzucanie palenia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *