Iran przejmuje w ciągu tygodnia drugi tankowiec należący do US Navy w Zatoce Perskiej

DUBAJ (Reuters) – Iran przejął drugi tankowiec w ciągu tygodnia w środę na wodach Zatoki Perskiej, poinformowała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych w ramach ostatniej eskalacji serii konfiskat lub ataków na statki handlowe na wodach Zatoki Perskiej od 2019 roku.

Piąta Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych z siedzibą w Bahrajnie poinformowała, że ​​irańska marynarka Strażników Rewolucji przejęła tankowiec pływający pod panamską banderą o godzinie 6:20 (0220 GMT), gdy przepływał przez wąską cieśninę Ormuz.

Agencja informacyjna Mizan wymiaru sprawiedliwości poinformowała, że ​​prokurator w Teheranie ogłosił w pierwszej odpowiedzi Iranu, że tankowiec został zajęty na mocy nakazu sądowego w następstwie skargi prokuratora. i nie wspomniał o żadnych dalszych szczegółach.

Do incydentu doszło po tym, jak Iran w czwartek przejął tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla w Zatoce Omańskiej o nazwie Advantage Sweet. Rejestr flag Wysp Marshalla poinformował we wtorek, że tankowiec był przetrzymywany przez irańskie władze w Bandar Abbas.

Firma zajmująca się bezpieczeństwem morskim Ambrey powiedziała, że ​​uważa, że ​​przejęcie przez Iran statku Advantage Sweet było odpowiedzią na przejęcie ładunku ropy przez Stany Zjednoczone na pokładzie tankowca Wyspy Marshalla-Suez Rajan.

Marynarka wojenna poinformowała, że ​​tankowiec Niofi, który został przejęty w środę, płynął z Dubaju w kierunku portu Fujairah w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, kiedy łodzie irańskiej Gwardii Rewolucyjnej zmusiły go do zmiany kursu w kierunku irańskich wód terytorialnych.

Dane śledzenia statków na Refinitiv pokazały, że Niuvi zgłosiło swoją lokalizację w środę o godzinie 0231 GMT u wybrzeży Omanu w Cieśninie Ormuz z Fudżajrą jako miejscem docelowym.

Według bazy danych Międzynarodowej Organizacji Morskiej, właścicielem Niovi jest Grand Financing Co., obsługująca greckie Smart Tankers, które nie odpowiedziały natychmiast na prośbę Reutera o komentarz.

Według danych firmy analitycznej Vortexa, około jedna piąta światowej ropy naftowej i produktów ropopochodnych przepływa przez Cieśninę Ormuz, wąskie przejście między Iranem a Omanem.

READ  Powodzie w Libii: urzędnicy twierdzą, że zawalenie się tamy w wyniku sztormu Daniel powoduje, że dzielnice wpadły do ​​morza

„Ciągła eskalacja działań wojskowych i napięcia geopolityczne na tych obszarach stanowią poważne zagrożenie dla statków handlowych” – poinformował w ostrzeżeniu Rejestr Flag Wysp Marshalla we wtorek.

Z tymi zagrożeniami wiąże się możliwość błędnej kalkulacji lub błędnej identyfikacji, co może prowadzić do agresywnych działań.

Od 2019 roku doszło do serii ataków na żeglugę na strategicznych wodach Zatoki Perskiej w czasach napięć między Stanami Zjednoczonymi a Iranem.

Pośrednie rozmowy między Teheranem a Waszyngtonem w celu ożywienia porozumienia nuklearnego Iranu z mocarstwami światowymi z 2015 r. utknęły w martwym punkcie od września w wielu kwestiach, w tym w brutalnym stłumieniu protestów ludności przez Islamską Republikę, sprzedaży przez Teheran dronów Rosji i przyspieszeniu programu nuklearnego.

Pisanie przez Lisę Barrington, montaż przez Louise Heavens

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *