PARYŻ (AP) – Od australijskiej b-girl z niezapomnianym tańcem „kangur” po Litwinkę, która zdobyła srebrny medal w Durragh, Olimpijski debiut hamowania W niektórych momentach publiczność zadawała sobie pytanie, czy uchwycono istotę tej formy sztuki hiphopowej Igrzyska Paryskie.
Rachel Gunn, znana również jako „B-Girl Raegan” 36-letni profesor z Sydney w Australii zyskał internetową sławę, ale niekoniecznie talent na poziomie olimpijskim. Rywalizując z kilkoma dziewczynami B o połowę młodszymi od niej, została wyeliminowana z areny systemem kołowym, nie zdobywając ani jednego punktu, a jej niekonwencjonalne ruchy nie dorównywały poziomem umiejętności jej przeciwniczek.
W pewnym momencie Gunn wstał i odchylił się do tyłu, unosząc jedną nogę i przyciskając dłonie do uszu. W innym, leżąc na boku, prostuje palce u nóg, przewraca je i powtarza w ruchu znanym jako „kangur”.
Gunn posiada tytuł doktora. kulturoznawca i, jak odnotowuje jego strona na LinkedIn, „interesuje się polityką kultury przełomowej”.
„Nigdy nie zamierzam powalić tych dziewcząt w tym, co robią najlepiej – w ich ruchach mocy” – powiedziała Gunn. „To, co wnoszę, to kreatywność”.
Klipy jego występów stały się popularne w TikToku i innych miejscach, a wielu jest pod wrażeniem jego ruchów na scenie olimpijskiej jako reprezentacji hip-hopu i przełomowej kultury.
„To tak, jakby naśmiewali się z tego gatunku” – napisał jeden z użytkowników na X.
Niektóre z nich były „dziwne”
Szczególnie wielu czarnoskórych widzów krytykowało srebrną medalistkę litewskiej B-girl Nikę (legalnie nazywającą się Dominika Panevich) za noszenie stringów podczas każdej walki. Durax, niegdyś noszony przez zniewolonych Afrykanów do wiązania włosów, jest nadal noszony przez Czarnych w celu ochrony i stylizacji włosów. Stały się modnym symbolem czarnej dumy w latach 60. i 70. XX wieku oraz popularnym elementem stylu hiphopowego w latach 90. i na początku XXI wieku. Jednak noszony przez osoby niebędące rasy czarnej durak może być postrzegany jako zawłaszczenie kulturowe. Banevič jest biały.
Obejrzyj najświeższe informacje z 14. dnia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu w 2024 r.:
Aktor Kevin Fredericks Panevich odpowiedział na noszenie nakrycia głowy na Instagramie, mówiąc: „Dziwnie jest widzieć kogoś, kto nie potrzebuje ochronnego stylu ani fal kołyszących durakiem”.
17-letnia breakerka przegrała w finale z Japonką B-girl Ami (Ami Yuasa) i zdobyła srebrny medal.
Ze swojej strony Banevich przypisuje swoim sukcesom i przełomowemu stylowi łamaczom Bronxu z lat 70. XX wieku – OG – czyli „oryginalnym gangsterom” w hip-hopie, którzy stworzyli ten taniec.
„Reprezentowanie Breakout i wspieranie go za każdym razem to ogromna odpowiedzialność, ponieważ wykonali niesamowitą robotę. Wielki szacunek dla OG i pionierów, którzy wymyślili te wszystkie ruchy. Bez nich nie byłoby to możliwe” – powiedział „Bez nich Breakout nie byłby tym, czym jest dzisiaj. Dlatego jestem im wdzięczny.
Obawy o utratę korzeni hamowania
Wyzwaniem dla organizatorów igrzysk było przybliżenie masowej publiczności kultury breakdance i hip-hopu, przy czym wielu widzów sceptycznie odnosiło się do umieszczenia tej formy tańca na liście olimpijskiej. Inni się bali Subkultura jest zasymilowana Dzięki skomercjalizowaniu przez władze i sztywnej strukturze osądów poczucie złamania jest zakorzenione w społecznościach lokalnych, skupione w walkach ulicznych, cyberprzestrzeni i partiach z okręgów wyborczych. Hip-hop narodził się jako kultura młodzieżowa jako sposób na ucieczkę wśród czarnych i brązowych społeczności Bronksu. Waśnie i zmagania społeczno-gospodarcze Wydaj wzmacniające oświadczenie w czasie, gdy nowojorscy politycy przyczepiają etykietkę zagubionym, nieślubnym dzieciom.
Łamacz uchodźców Manisha Talash, Albo „B-Girl Talash”, która wywołała tę buntowniczą atmosferę, zakładając pelerynę z napisem „Wolne Afgańskie Kobiety” podczas kwalifikacji – to wyzywające i osobiste oświadczenie 21-latki, która uciekła z rodzinnego Afganistanu, aby uciec przed rządami talibów. Talash został wkrótce zdyskwalifikowany za złamanie olimpijskiego zakazu wypowiadania się na boisku politycznym.
Obie amerykańskie dziewczyny B zostały w piątek wyeliminowane w fazie grupowej, co było ciosem dla kraju. Miejsce narodzin hip-hopu Jaki mógłby być jedyny sportowy przejaw moralności. B-Girl Logistics (nazwa prawna Logan Edra) i B-Girl Sunny (Sunny Choi) znalazły się w pierwszej dwunastce na arenie międzynarodowej, ale nie dostały się do ćwierćfinału.
„Przerwa na igrzyska olimpijskie zmieniła sposób, w jaki niektórzy ludzie tańczą” – stwierdziła Choi, zwracając uwagę na niektóre bardziej efektowne ruchy i napięte układy. „Zmiany w czasie. Może jestem staroświecki i nie chcę się zmieniać. … Myślę, że wiele osób w naszej społeczności trochę obawiało się tego wydarzenia.
Zanim rozpoczęły się piątkowe bitwy, amerykański raper Snoop Dogg uroczyście wszedł na arenę przy melodii „Drop It Like It’s Hot”, wywołując wiwaty i taniec na arenie.
„Wiem, jak wygląda hip-hop, hip-hop i break dance” – powiedziała Vogue przed rozpoczęciem Igrzysk w Paryżu.
Raper ICE T wyraził swoje podekscytowanie zaciętą rywalizacją przed wczorajszymi walkami.
„To zaskoczy ludzi, którzy od jakiegoś czasu nie widzieli, jak się załamuje” – napisał w X. „Cały szacunek dla HIPHOPA”.
B-Boys wychodzą na scenę w sobotę, aby zyskać kolejną szansę na reprezentowanie kultury na igrzyskach olimpijskich.
___
Igrzyska Olimpijskie w Andrze: https://apnews.com/hub/2024-paris-olympic-games
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”