SpaceX po raz drugi testuje rakietę

WASZYNGTON — SpaceX twierdzi, że pomyślnie wystrzeliło rakietę wspomagającą na potrzeby kolejnego startu statku kosmicznego, chociaż do tego wystrzelenia może jeszcze minąć kilka tygodni.

SpaceX wystrzeliło silniki Raptor do superciężkiej rakiety oznaczonej jako Booster 9 w teście ognia statycznego w ośrodku testowym Starbase w Boca Chica w Teksasie około 13:35 czasu wschodniego 25 sierpnia. SpaceX stwierdziło, że przeprowadziło „pełny czas trwania” strzelaniny, która trwała około pięciu do sześciu sekund.

SpaceX stwierdziło to później Wszystkie 33 silniki zostały pomyślnie zapalone, chociaż dwa zostały zamknięte przedwcześnie. „Gratulacje dla zespołu SpaceX tego ekscytującego osiągnięcia!”

Firma nie powiedziała, czy te wyniki wystarczyły, aby przystąpić do próby wystrzelenia, ale były lepsze niż wcześniejszy test tego samego wzmacniacza przeprowadzony 6 sierpnia. Test ten zakończył się wcześniej, gdy silniki pracowały krócej niż trzy sekundy. z czterema Raptorami wyłączającymi się przedwcześnie.

Jeśli SpaceX będzie usatysfakcjonowana wynikami testu, może to być jeden z ostatnich technicznych kamieni milowych, zanim będzie gotowa do wystrzelenia drugiego zintegrowanego pojazdu Starship/Super Heavy. Pierwszy z nich, który miał miejsce 20 kwietnia, uległ awarii cztery minuty po starcie, kiedy kilka silników Raptor w superciężkim wzmacniaczu zgasło, a pojazd stracił kontrolę i upadł.

Jednak SpaceX nadal będzie musiało uzyskać zgodę FAA na start, co obejmuje modyfikacje pierwotnego zezwolenia na start statku Starship/Super Heavy. Na początku miesiąca SpaceX przedstawiło FAA raport na temat niepowodzenia z 20 kwietnia, ale agencja jeszcze go nie zatwierdziła i nie oceniła, czy SpaceX wprowadziło niezbędne zmiany przed zatwierdzeniem poprawionej licencji. FAA nie określiła harmonogramu tego procesu, ale obserwatorzy branży uważają, że może to zająć kilka tygodni.

W oparciu o doświadczenia z kwietniowego startu firma wprowadziła już kilka zmian w pojeździe startowym i platformie. Platforma jest obecnie wyposażona w system zalania wodą, którego zadaniem jest zapobieganie uszkodzeniom platformy spowodowanym przez pióropusz Raptora, powodując w ten sposób wyrzucanie piasku i gruzu na odległość do 10 kilometrów od miejsca startu. Ten system zalewowy wykorzystano w dwóch ostatnich statycznych testach strzelania, chociaż jego skuteczność nie zostanie w pełni wykazana aż do startu, ponieważ w późniejszych testach silniki nie pracowały z pełną mocą.

READ  Złapał przemytnika pamięci i setki dysków SSD przyczepionych do jego pasa

Booster posiada teraz na górze pierścień międzystopniowy z otworami wentylacyjnymi. Ma to na celu uwzględnienie podejścia „gorącej inscenizacji” ujawnionego w czerwcu przez dyrektora generalnego SpaceX Elona Muska, zgodnie z którym silniki górnego stopnia statku kosmicznego są zapalane, gdy są one nadal podłączone do superciężkiego wzmacniacza. Jego zdaniem może to poprawić osiągi samochodu nawet o 10 procent.

W czerwcu Musk powiedział, że firma wprowadziła w samochodzie „ponad tysiąc” zmian, co dało mu coraz większą pewność, że kolejna premiera zakończy się sukcesem. „Myślę, że prawdopodobieństwo, że kolejny lot się powiedzie i dotrze na orbitę, jest znacznie większe niż prawdopodobieństwo, że ostatni lot się powiedzie. Może sięgać 60%” – powiedział.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *