Tankowce są w drodze do Rosji, gdy rozpoczyna się limit cen eksportowych

Dwa tankowce płynęły do ​​Rosji w poniedziałek i miały zostać napełnione rosyjską ropą, ponieważ wejdą w życie ograniczenia eksportu ich ropy z zachodniego sojuszu.

W piątek Unia Europejska zgodziła się na ograniczenie cen ropy naftowej w Rosji 60 dolarów za baryłkęW celu ograniczenia dochodów Moskwy i ograniczenia jej możliwości finansowania inwazji na Ukrainę.

Prezydent Rosji Władimir Putin i wysocy rangą urzędnicy Kremla wielokrotnie powtarzali, że nie będą dostarczać ropy do krajów, które stosują pułapy cenowe.

W komentarzach opublikowanych na Telegramie po uzgodnieniu limitu ambasada rosyjska w USA skrytykowała to, co według niej było „rekonfiguracją” zasad wolnorynkowych i zapewniła, że ​​popyt na jej ropę będzie nadal istniał pomimo środków.

Ale chociaż Rosja dotrzymuje obietnicy, że nie będzie sprzedawać swojej ropy krajom, które stosują pułapy cenowe, nie waha się znaleźć nabywców na swoją ropę. Pułap cenowy G7 pozwoliłby krajom spoza UE na dalszy import rosyjskiej ropy drogą morską, ale musiałby być sprzedawany poniżej pułapu cenowego.

Firma wywiadowcza VesselsValue, która śledzi handel rosyjską ropą naftową, powiedziała CNBC, że nastąpił znaczny spadek rosyjskiej ropy, a zamiast tego poszukiwano europejskiego importu na alternatywnych rynkach.

„Oczekuje się, że sytuacja ta utrzyma się do grudnia, gdy zaczną obowiązywać wysokie kary” – powiedział Peter William, dyrektor ds. produktów komercyjnych w VesselsValue. Rosja znalazła alternatywne rynki zbytu dla swojej ropy, przy zwiększonym imporcie morskim z Rosji, Indii i Chin.

Istnieje rozbieżność między prognozami amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej a prognozami OPEC dotyczącymi wydobycia ropy w Rosji, powiedział Jacques Russo, dyrektor zarządzający globalnej ropy i gazu w ClearView Energy Partners, w rozmowie z CNBC.

„Porównując IV kwartał 2022 r. z I kwartałem 2023 r., EIA przewiduje spadek o ~ 1,35 mb/d w porównaniu z prognozą OPEC o ~ 0,85 mb/d”, powiedział Russo. „Wielkość spadku produkcji rosyjskiej ropy w ujęciu kwartalnym może być różnicą między deficytem lub nadwyżką w globalnym bilansie w pierwszym kwartale 2023 r. a tym, czy OPEC+ będzie musiał ponownie obniżyć swoje cele produkcyjne”.

READ  Gdy na wschodzie szaleje wojna, Ukraina ma szansę „żyć europejskim marzeniem”

MarineTraffic widzi dwie puste cysterny zmierzające do Rosji.

Jednym z nich jest pływający pod maltańską banderą tankowiec Minerva Marina.

Drugi to Moskovsky Prospect, pływający pod banderą Liberii i płynący prosto z Bombaju w Indiach.

Ruch statków i zatłoczenie tankowców

Dane AIS śledzące ruchy statków pokazują pewną liczbę tankowców na Morzu Czarnym, w szczególności tankowce do przewozu ropy naftowej i chemikaliów z Rosji i w okresie przejściowym, które wymieniły różne lokalizacje jako miejsca docelowe, w tym Indie, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Chiny, zgodnie z MarineTraffic. oficjalny mówca.

Tymczasem liczba postojów tankowców rośnie w wyniku tego, że Turcja wymaga od tankowców uzyskania dowodu ubezpieczenia na podróż przez Stambuł w Cieśninie Bosfor.

Eksport oleju napędowego z Rosji do Europymi Może nieznacznie wzrosnąć między październikiem a listopadem. Sankcje na eksport rosyjskiego oleju napędowego wchodzą w życie 5 lutego 2023 r.

„Najprawdopodobniej jest to spowodowane problemami z zaopatrzeniem i początkiem europejskiej zimy” – powiedział William. „Nastąpił spadek eksportu w związku z wybuchem konfliktu między Rosją a Ukrainą, który zbiegł się również z wiosennym przejściem Europy”.

Według VesselsValue ilość LNG z USA do UE wahała się od 11,48 miliona metrów sześciennych w kwietniu do 7,34 miliona we wrześniu 2022 roku.

„Niski popyt w USA po sezonie zimowym mógł przyczynić się do wzrostu eksportu w kwietniu, podczas gdy inne kraje chcą uzupełnić zapasy” – powiedział William.

Kiedy Rosja zdecydowała na początku tego roku o odcięciu dostaw gazu ziemnego do części Europy, Stany Zjednoczone wkroczyły, aby wypełnić ten niedobór, powiedział CNBC Andrew Lipow, dyrektor generalny Lipow Oil Associates.

„Tendencja ta będzie się utrzymywać, ponieważ Europa buduje więcej infrastruktury importowej LNG, a Stany Zjednoczone budują nowe rurociągi gazu ziemnego i terminale eksportowe LNG, aby dostosować się do zwiększonej produkcji” – powiedział Lipow.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *