Tesla pokonała Street w drugim kwartale z zyskiem 91 centów na akcję. Akcje producenta pojazdów elektrycznych niewiele się zmieniły we wczesnych godzinach po godzinach, ale akcje spadły po rozmowach kierownictwa z inwestorami.
Najprawdopodobniej winowajcą jest w pełni samojezdne oprogramowanie Tesli.
Pomimo pulsu Tesli, liderowi pojazdów elektrycznych nie było łatwo. Ceny nowych samochodów i marże zysku ponownie spadły. Spadek ten jest spodziewany, ponieważ sprzedaż samochodów elektrycznych będzie trudniejsza w 2023 roku niż w 2022 roku. A wyniki Tesli (ticker: TSLA ) podkreślają wyzwanie, przed jakim stoi cały przemysł samochodowy w poruszaniu się pojazdami elektrycznymi w miarę wzrostu liczby modeli. A towary zwykle rosną wraz ze stopami procentowymi.
„Jesteśmy w burzliwych czasach” – powiedział dyrektor generalny Elon Musk podczas telekonferencji dotyczącej zysków firmy.
W drugim kwartale Tesla odnotowała dochód operacyjny w wysokości 2,4 miliarda dolarów przy sprzedaży na poziomie 24,9 miliarda dolarów. Wall Street spodziewała się zysku operacyjnego w wysokości 2,7 miliarda dolarów, zysku na akcję w wysokości 80 centów i sprzedaży w wysokości 24,2 miliarda dolarów.
Marże zysku brutto w branży motoryzacyjnej, z wyłączeniem sprzedaży kredytów regulacyjnych, wyniosły 18,1% w porównaniu do 18,8% w pierwszym kwartale 2023 r. Wall Street spodziewał się, że marże spadną między 18% a 19%. To nie jest zaskakujące.
Reklama — przewiń, aby kontynuować
Marże brutto w pierwszym kwartale spadły o 11 punktów procentowych rok do roku w wyniku gwałtownych obniżek cen wprowadzonych przez Teslę już w 2023 roku.
Marże zysku operacyjnego spadły poniżej 10% po raz pierwszy od pierwszego kwartału 2021 r. Marże zysku operacyjnego za drugi kwartał 2022 r. wyniosły 14,6%. Spadek marży w wyniku niższych cen pojazdów, wyższych kosztów produkcji akumulatorów oraz słabszego dolara amerykańskiego.
Średnia cena pojazdu Tesli przekroczyła 45 000 USD w drugim kwartale, co oznacza spadek w stosunku do pierwszego kwartału i spadek z prawie 56 000 USD w drugim kwartale 2022 r.
Reklama — przewiń, aby kontynuować
Niższe zyski nie są najlepszą wiadomością, ale wyniki i tak są solidne. Analityk CFRA, Garrett Nelson, nazwał to wydanie niespójnym w środowym raporcie. Wycenia akcje na kupno i ma cenę docelową na 325 USD.
Akcje zakończyły się ceną 291,26 USD, co oznacza spadek o 0,7% w normalnym obrocie, podczas gdy S&P 500 wzrósł o 0,2%. Kompozyt Nasdaq jest płaski.
Brak początkowej reakcji cen akcji po godzinach handlu był właściwie dużym zaskoczeniem. Akcje Tesli wzrosły lub spadły średnio o 7,5% w ciągu ostatniej dekady. Niewielka reakcja na zyski po tym, jak Tesla podała, że dane za czwarty kwartał 2018 r. spadły o 0,6%.
Ale reakcja z drugiego kwartału nie ustanowi rekordu niskiej zmienności. Akcje spadły o 4% po telekonferencji wyników. Musk powiedział dwie rzeczy, które przykuły uwagę inwestorów. Powiedział, że produkcja w trzecim kwartale będzie nieco niższa niż w drugim kwartale. Winne są normalne letnie przestoje w celu modernizacji sprzętu, ale jest trochę gorzej, niż obecnie przewiduje Wall Street.
Powiedział też, że sprzedaż większej liczby samochodów jest ważniejsza niż zysk na samochód. Musk wierzy, że Tesla zarobi dużo pieniędzy, sprzedając oprogramowanie do autonomicznej jazdy w pojazdach Tesli. Może się to udać, ale inwestorzy nadal chcą zarabiać na sprzedaży nowych samochodów. Komentarze Muska dotyczące marży „Niezsynchronizowane z oczekiwaniami inwestorów”
Reklama — przewiń, aby kontynuować
Współzałożyciel Future Fund Active ETF (FFND), Gary Black, powiedział Barona.
Komentarze dotyczące produkcji i marży w trzecim kwartale przyćmiewają na razie imponującą pierwszą połowę Tesli. Obniżki cen zadziałały i „ból jest bliski długoterminowego zysku”, napisał w niedawnym raporcie analityk Wedbush, Dan Ives. Tesla dostarczyła około 423 000 pojazdów w pierwszym kwartale i 466 000 pojazdów w drugim kwartale. Oba są wyczynem, gdy są zgłaszane.
Reklama — przewiń, aby kontynuować
Dostawy w pierwszej połowie 2023 roku wyniosły 889 015 sztuk, co oznacza wzrost o około 57% w stosunku do roku poprzedniego.
„W tej chwili chodzi o tankowanie marż, koniec z obniżkami cen i solidny popyt rezydualny z niektórymi aktualizacjami Modelu Trzeciego i Y, które prawdopodobnie pojawią się na horyzoncie po bębnach dla Cybertrucka jeszcze w tym roku” – dodał Ives.
Tesla wyprodukowała pierwszego Cybertrucka w weekend w swojej fabryce w Austin w Teksasie. Kolejne rozszerzenie linii produktów Tesli i tempo, w jakim Tesla zwiększa produkcję, będą ważne dla inwestorów w drugiej połowie roku.
„Cybertruck ma wiele nowych technologii” – powiedział Musk podczas telekonferencji, dodając, że Tesla rozpocznie masową produkcję ciężarówki do 2024 roku.
Cybertruck wkracza na zatłoczony rynek elektrycznych ciężarówek. Ford Motor ( F ) i Rivian Automotive ( RIVN ) sprzedają teraz pickupy.
Reklama — przewiń, aby kontynuować
General Motors (GM) spodziewa się dostarczyć klientom komercyjnym w pełni elektrycznego Chevy Silverado w nadchodzących tygodniach.
Dzięki środowemu handlowi akcje Tesli wzrosły od początku roku o 137%. Umowy z innymi producentami samochodów, aby otworzyć sieci doładowania dla pojazdów elektrycznych innych niż Tesla, a także optymizm co do firm związanych ze sztuczną inteligencją, pomogły ostatnio giełdom. Tesla wykorzystuje sztuczną inteligencję do trenowania funkcji autonomicznej jazdy.
Brak wczesnej reakcji i późny spadek mogą przynieść pewien zysk po epickim rajdzie od początku roku. Inwestorzy będą musieli poczekać i zobaczyć, co stanie się z akcjami w czwartek.
Napisz do Ala Roota na adres [email protected]
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”