Aktualizacja nowej generacji Grand Theft Auto 5 jest najlepszą wersją do tej pory

Grand Theft Auto 5 pojawił się w tym tygodniu z nową aktualizacją zaprojektowaną, aby wykorzystać możliwości nowej fali konsol do gier. Oto dokładnie rzecz: mówimy o tytule, który pojawił się po raz pierwszy w 2013 roku na PS3 i Xbox 360, zanim został przerobiony na PC, PlayStation 4 i Xbox One. Wraz z pojawieniem się tej nowej wersji premium, przebojowy Rockstar pojawia się teraz na trzeciej generacji konsol z obietnicą trzech trybów jakości, w tym dodania funkcji akceleracji sprzętowej ray tracingu.

Porównaniami platform zajmiemy się w innym artykule (prawda jest taka, że ​​kod otrzymaliśmy dopiero dzień przed wydaniem – ta praca wymaga czasu), więc dzisiaj skupiamy się na tym, co nowe wydanie ma do zaoferowania w porównaniu z obecnymi wersjami gry. Jeśli pochodzisz z konsoli ostatniej generacji, jakie otrzymujesz ulepszenia? A jeśli grałeś już wcześniej w wysoce skalowalne demo GTA5 na PC, jak bliska jest nowa wersja pełnego doświadczenia? Podczas naszych testów skupiliśmy się na wydajności gry na PlayStation 5 i stwierdziliśmy, że nowe urządzenie oferuje znacznie lepsze wrażenia użytkownika, jeszcze zanim zaczniesz w nie grać!

Nie mówię tylko o pobieraniu, ale także instalowaniu. Po pobraniu GTA5 na PS4, okazało się, że potrzebny jest kolejny okres instalacji, który trwał ponad godzinę(!). Na PS5 jest o wiele mniej tarcia — wystarczy nacisnąć przycisk odtwarzania, a od razu przejdziesz do filmów wprowadzających, a stamtąd do menu z 60 klatkami na sekundę. Wyświetlanie pełnej liczby klatek na sekundę może nie wydawać się dużym problemem, ale można zauważyć, że działa on w 30 klatkach na sekundę na konsolach ostatniej generacji, a nawet w wersji na PC. Logowanie do Rockstar Social Club to rzecz (można je pominąć w przypadku pojedynczego gracza), ale przejście z menu do trybu fabularnego zajmuje około 20 sekund – znacznie szybciej niż na PS4, gdzie ten sam proces zajmuje dwie minuty i osiem sekund na moim systemie.

Recenzja Digital Foundry Video Technology dotycząca nowej aktualizacji „następnej generacji” Grand Theft Auto 5, przetestowana tutaj na PlayStation 5.

Dostępne są trzy tryby wyświetlania: Rozdzielczość w 4K30, Wydajność w 1440p60 i Wydajność w RT, również w 1440p60. Te tryby z wyższą liczbą klatek na sekundę są ogromnym ulepszeniem w porównaniu z wersjami gry ostatniej generacji, które zamiast tego zostały ustawione na 30 klatek na sekundę. Jest oczywiście więcej wizualnych informacji zwrotnych, ale poprawiona liczba klatek na sekundę łagodzi również utrzymujące się problemy z GTA5 – bardzo duże opóźnienie wejścia. W dzisiejszych czasach w grze jest niedopuszczalnie wysoki i znośny w trybach 60 klatek na sekundę.

READ  iPhone 15 Pro może nie mieć półprzewodnikowych przycisków, jak wcześniej plotkowano

Nie tylko to, ale w porównaniu do wersji na PC Rockstar poprawił wydajność w 60 klatkach na sekundę. Chociaż łatwo było osiągnąć 60 klatek na sekundę na PC, występowały problemy: Animacja postaci nie była Działa z prędkością 60 klatek na sekundę, nawet gdy widz jest włączony, podczas gdy kamera również tonie. W nowych kompilacjach konsoli ruch postaci został znacznie poprawiony, ale nadal uważam, że ruch kamery w scenach mógł być lepszy – i nadal nie czułem się dobrze przy 60 klatkach na sekundę. Jest to więc ulepszenie, ale nie do końca idealne: efekty Canvas nadal działają z niższą liczbą klatek na sekundę wraz z innymi swobodnymi animacjami. Jest to jednak ulepszenie w stosunku do pecetów i doładowanie w ciągu dnia i nocy w porównaniu z konsolami ostatniej generacji.

Uzupełnieniem tej lepszej płynności są zmiany w przetwarzaniu obrazu. W wersji najnowszej generacji rozmycie ruchu było oparte na kamerze, przy mniejszym wykorzystaniu rozmycia każdego obiektu w trybie pierwszej osoby. W nowej wersji rozmycie ruchu dla każdego obiektu jest stosowane globalnie przez całą grę. Jest dokładny przy 60 klatkach na sekundę i ostrzejszy w trybie 30 klatek na sekundę, co wydaje się być dużą poprawą w porównaniu z grą ostatniej generacji, działającą z tą samą liczbą klatek na sekundę.

Innym aspektem tego nowego poczucia gładkości jest poprawa jakości obrazu. Na PlayStation 4 gra działała w rozdzielczości 1080p z efektem wygładzania krawędzi w post-processingu, podobnym do FXAA, typowym dla okresu premiery, ale wykazuje dużo migotania, częstotliwości i innych problemów ze stabilnością. Komputer oferował rozwiązanie osi czasu MSAA i Nvidii znane jako TXAA, zachowując jednocześnie FXAA, jeśli również tego chcesz. Możesz później poprawić jakość obrazu konsoli na swoim komputerze, ale koszty tego były znaczne. Nowe wersje oferują tymczasowe rozwiązanie antyaliasingu, które jest bardziej zgodne z dzisiejszą technologią, podobnie jak w Red Dead Redemption 2. Migotanie, częstotliwość i hałas są znacznie zredukowane do punktu, w którym GTA5 w 1440p na PS5 wygląda pod pewnymi względami lepiej niż PC w natywnej rozdzielczości 4K.

READ  Denuvo V18, użyte w Resident Evil 4 Remake, zostało złamane

Którego z trzech trybów jakości powinieneś użyć? Tryb rozdzielczości został naruszony z powodu zwiększonego opóźnienia wejściowego — a wśród problemów z wydajnością jest to tryb ray tracingu, który polecam. RT jest zamieszczony tutaj tylko na odcieniach, w szczególności odcieniach rzucanych przez słońce (odcienie wewnętrzne to standardowe mapy odcieni – aczkolwiek w wyższej jakości, z przyzwoitym filtrowaniem). Cienie RT radykalnie redukują problemy z dystorsją, eliminują kontrastujące punkty cięcia znalezione w kaskadach cieni, ponieważ cień wysokiej jakości zamienia się w znacznie niższą jakość z bliskiej odległości, a co najważniejsze, rzeczywiste właściwości cieni są renderowane dokładniej. Cienie są chronione przed drobnymi szczegółami, ponieważ często znikają z mapami cieni, tak zwanym efektem Piotrusia Pana. Termin ten opisuje, w jaki sposób światło przenika przez obiekty, których obszar styku nie może być prawidłowo renderowany.

Cienie ray tracingowe nie mają tego problemu, a co więcej, dokładnie wyświetlają zmiękczenie cienia: im dalej cień znajduje się od rzucanego obiektu, tym większy jest efekt rozproszenia. Co ciekawe, wersja na PC ma odcienie Nvidii PCSS – próba zasymulowania tego efektu – ale dokładnie to: próba. Jak na swój czas było dobrze, ale RT wykonuje zadanie dobrze. Odcienie RT wyglądają dobrze, ale nie działają w pełnej rozdzielczości, co może powodować popy i blaknięcie. Tryb rozdzielczości nie eliminuje tych problemów — w rzeczywistości sprawia, że ​​cienie są bardziej precyzyjne w pikselach ze względu na wyższą rozdzielczość wyjściową.

Jak dotąd nowy Grand Theft Auto 5 imponuje na wielu poziomach, ale wciąż jest wiele aspektów programu, w których chciałbym zobaczyć poprawę — być może stary bagaż ze starszych wersji gry. Zaczyna się od filtrowania anizotropowego, które jest bardzo podobne do konsolowej wersji poprzedniej generacji – tylko ulepszone ze względu na wyższą rozdzielczość. Potem jest ogólny poziom szczegółowości i rysowanie odległości – kiedyś było wiele dyskusji, że PS4 ma więcej trawy niż wersja na Xbox One, która przeniosła ją na wyższy poziom. W trybach 60 FPS nowa wersja GTA5 korzysta z tego samego ustawienia gęstości trawy, co na PlayStation 4 – znacznie niższej niż na PC Ultra High lub Ultra. Być może nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę, że efekt wymaga wielu środków.

READ  Chiński potentat Guo Wengui przekazał miliony firmom Bannon, Fox, Gettr i Docs Show

To trochę krótkie, ale zwiastun premiery nowej gry nie jest zły!

Geometryczny poziom szczegółowości również nie wykazuje żadnej realnej poprawy w stosunku do PlayStation 4, podczas gdy komputer patrzący w dal pokazuje znacznie bogatszy otwarty świat. Jedynym sposobem na podniesienie poziomu szczegółowości jest użycie trybu rozdzielczości i obniżenie liczby klatek na sekundę do 3-30 kl./s. Podnosi to poziom darni na wyższy poziom, ale niestety nie wpływa to na poziom lod w oddali dla nieprzezroczystej geometrii, która wygląda tak samo. Co więcej, oszczędzono zmian w stosunku do starszych wersji – mówimy o mniejszych różnicach, takich jak ulepszone efekty ognia lub sposób, w jaki głębia ostrości nie jest już praktycznie niewidoczna na wyższych ustawieniach, jak na PC, ale to przypadkowy szczegół.

PlayStation 5 otrzymuje kilka ulepszeń kontrolera DualSense, ale nie nazwałbym ich zmieniającymi grę: jazda ma pewne napięcie na spustach i wykorzystuje dotyk, aby stworzyć niewielkie napięcia na kontrolerze w oparciu o warunki jazdy na drodze, wraz z innymi małymi ale mile widziane efekty. To naprawdę standardowe rzeczy, ale zawsze miło jest zobaczyć te dodane dla tych, którzy to kochają.

Technicznie rzecz biorąc, uważam, że nowy Grand Theft Auto 5 jest ulubioną wersją gry – ogromne ulepszenie w stosunku do wersji z ery PS4/Xbox One i lepsze pod wieloma względami niż gra na PC. Wynika to z takich aspektów, jak zwiększona płynność poprzez rozmycie ruchu i statyczne zdjęcia, a także włączenie czasowego wygładzania krawędzi, które usuwa wiele starych problemów z jakością obrazu. Tak, w nowej wersji brakuje elementów wizualnych z wersji na PC – ale co najważniejsze, poza odległością LOD, pozostaje ona niezauważona na ogólnej ścieżce rozgrywki. W końcu wydaje się, że Rockstar mógł zrobić więcej, aby dostarczyć – więc nie oczekuj ulepszeń na równi z czymś takim jak Metro Exodus Enhanced Edition. Jeśli chodzi o ulepszenia „następnej generacji”, to faktycznie dostajemy tutaj obowiązkowe ulepszenie 60 FPS, odrobinę RT i kilka wspaniałych ulepszeń.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *