Chiny, największy na świecie producent grafitu, zwiększają eksport kluczowych materiałów do akumulatorów

PEKIN (Reuters) – Chiny oświadczyły w piątek, że będą potrzebować zezwoleń na eksport niektórych produktów grafitowych w celu ochrony bezpieczeństwa narodowego, co zaskakują kolejną próbę kontrolowania dostaw tego niezbędnego minerału w odpowiedzi na wyzwania związane z dominacją Chin w światowym przemyśle.

Chiny są największym na świecie producentem i eksporterem grafitu. Rafinuje także ponad 90% światowego grafitu, tworząc materiał stosowany w prawie wszystkich anodach akumulatorów pojazdów elektrycznych, czyli ujemnie naładowaną część akumulatora.

„To odważne i nieoczekiwane posunięcie Chin w zakresie grafitu zaskoczyło nas, ponieważ nadeszło znacznie wcześniej, niż ktokolwiek się spodziewał”, powiedział Qin Huynh, dyrektor handlowy w Alkemy Capital Investments, która koncentruje się na rozwijaniu projektów w sektorze minerałów przetwarzających energię. .

Pekin wymaga zezwoleń na eksport w czasie, gdy wiele zagranicznych rządów zwiększa presję na chińskie firmy w związku z ich praktykami przemysłowymi.

Unia Europejska rozważa nałożenie ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach, argumentując, że korzystają one nieuczciwie z dotacji. Ponadto na początku tego tygodnia rząd USA rozszerzył ograniczenia w dostępie chińskich firm do półprzewodników, w tym wstrzymując sprzedaż bardziej zaawansowanych chipów AI produkowanych przez firmę Nvidia.

Prezydent USA Joe Biden omówił w piątek w Waszyngtonie kluczowe minerały z urzędnikami Unii Europejskiej w ramach szeroko zakrojonych negocjacji.

Ograniczenia nałożone przez Chiny na grafit są podobne do tych, które od 1 sierpnia nałożono na dwa metale wykorzystywane do produkcji chipów, czyli gal i german. Ograniczenia ograniczyły ostatnio eksport tych minerałów i podniosły ceny poza granicami kraju.

Działanie to prowadzi do wzmożonych wysiłków górników spoza Chin, aby urzeczywistnić projekty dotyczące grafitu, przy jednoczesnym zintensyfikowaniu wysiłków w celu znalezienia alternatyw.

„Chiny mówią Zachodowi tą decyzją, że nie pomożemy wam w produkcji samochodów elektrycznych. Trzeba znaleźć na to własny sposób” – powiedział Hughes Jacquemin, dyrektor generalny Northern Graphite (NGC.V).

READ  Trwają zwolnienia w Amazon Studios i Prime Video – ostateczny termin

Chińskie Ministerstwo Handlu stwierdziło, że przejście na grafit „sprzyja zapewnieniu bezpieczeństwa i stabilności globalnego łańcucha dostaw i łańcucha przemysłowego oraz sprzyja lepszej ochronie bezpieczeństwa narodowego i interesów”.

Dodała, że ​​nie jest skierowany do żadnego konkretnego kraju. Według chińskich danych celnych do największych odbiorców grafitu z Chin zaliczają się Japonia, Stany Zjednoczone, Indie i Korea Południowa.

Zgodnie z nowymi ograniczeniami od 1 grudnia Chiny będą wymagać od eksporterów ubiegania się o pozwolenia na transport dwóch rodzajów grafitu, w tym grafitu syntetycznego o wysokiej czystości, wysokiej twardości i dużej gęstości oraz płatków i produktów z grafitu naturalnego.

Ministerstwo Handlu poinformowało, że trzy rodzaje „wysoce wrażliwych” elementów grafitowych zostały już poddane tymczasowej kontroli i znajdują się na nowym wykazie.

Jednocześnie zniesiono tymczasowe kontrole pięciu pierwiastków mniej wrażliwych niż grafit stosowany w podstawowych gałęziach przemysłu, takich jak stal, metale i chemikalia.

Wraz ze wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych producenci samochodów ścigają się, aby zabezpieczyć dostawy spoza Chin, ale pojawiają się niedobory.

Ciężarówki przejeżdżają obok kontenerów w głębokowodnym porcie Yangshan w Szanghaju w Chinach, 13 stycznia 2022 r. Zdjęcie zrobione 13 stycznia 2022 r. REUTERS/Ali Song/File Photo Uzyskanie praw licencyjnych

„W związku z tymi nowymi ograniczeniami w eksporcie grafitu południowokoreańskie firmy, które w dużym stopniu polegają na Chinach w zakresie importu grafitu, będą musiały szukać alternatyw, takich jak kopalnie w Stanach Zjednoczonych czy Australii, ale dla wielu prawdopodobnie zwiększy to obciążenie kosztami”, Kang Dong powiedział.. -Jin, analityk w Hyundai Motor Securities.

Ministerstwo Handlu Korei Południowej poinformowało w oświadczeniu, że odbyło w piątek spotkanie z producentami baterii i materiałów na temat reakcji na ograniczenia eksportowe.

„Rząd Korei Południowej będzie ściśle się komunikował, aby uniknąć przerw w produkcji w sektorze akumulatorów litowo-jonowych” – powiedziała południowokoreańska minister przemysłu Ahn Duk-gyun.

READ  Kupujący Trump's Truth Social zyskają więcej czasu na sfinalizowanie fuzji

Rzecznik japońskiego rządu Hirokazu Matsuno powiedział w piątek, że kraj planuje zapytać Chiny o „politykę operacyjną” nowych środków i podejmie „odpowiednie kroki”, jeśli naruszą one zasady Światowej Organizacji Handlu.

Po tym ogłoszeniu akcje nowych spółek energetycznych i producentów baterii w Chinach wzrosły.

Efekt nie jest jasny

Analitycy stwierdzili, że nie jest jasne, jaki wpływ nowe środki będą miały na grafit w perspektywie krótkoterminowej.

„Ta kontrola nie oznacza całkowitego zakazu, a poprzednia tymczasowa kontrola nie miała znaczącego wpływu na żadną branżę” – powiedział Evan Lam, starszy analityk w Counterpoint Research.

Według firmy konsultingowej Mysteel ceny płatków grafitu naturalnego osiągnęły w tym tygodniu 3950 juanów (539,62 dolarów) za tonę, co oznacza spadek o 25,5% w porównaniu z początkiem tego roku ze względu na niższy popyt ze strony sektora pojazdów elektrycznych.

„To działanie mogłoby skierować ich na ścieżkę wzrostową na arenie międzynarodowej, przy jednoczesnym utrzymaniu niskich cen krajowych dla chińskich producentów baterii” – powiedział Tom Kavanagh, szef działu metali do akumulatorów w agencji Argus ds. cen towarów i energii.

Jednak eksport prawdopodobnie wzrośnie przed 1 grudnia, zwłaszcza do krajów o ugruntowanej branży akumulatorów, takich jak Japonia, Korea Południowa i Stany Zjednoczone, powiedział Echo Ma, analityk w Rystad Energy.

W ostatnich latach Chiny ograniczyły wydobycie grafitu naturalnego, aby chronić środowisko, zamiast tego od 2021 r. zwiększyły produkcję grafitu syntetycznego. Postać syntetyczna – wytwarzana z produktu ubocznego procesu rafinacji ropy naftowej – stanowi obecnie 70% chińskiego produkcji, twierdzi Mysteel.

Amerykańscy górnicy twierdzą, że posunięcie Chin podkreśla potrzebę Waszyngtonu ułatwienia procesu przeglądu pozwoleń. Według Automotive Innovation Alliance, która reprezentuje przedsiębiorstwa z łańcucha dostaw branży motoryzacyjnej, prawie jedna trzecia grafitu zużywanego w Stanach Zjednoczonych pochodzi z Chin.

„Nadszedł czas, aby Stany Zjednoczone wykorzystały nasze ogromne zasoby minerałów i zbudowały bezpieczne i odpowiedzialne łańcuchy dostaw minerałów, których tak desperacko potrzebujemy” – powiedział Rich Nolan, prezes grupy handlowej Krajowego Stowarzyszenia Górniczego.

READ  Pacjent chory na raka zmarł w wyniku pęknięcia jelita spowodowanego przez robota chirurgicznego: pozew
Grafika Reutera

(1 dolar = 7,3200 chińskiego juana)

(Reportaże: Si Liu, Amy Love i Dominic Paton w Pekinie, Brenda Goh w Szanghaju, Heikung Yang w Seulu, Nick Carey i Eric Onstad w Londynie, Divya Rajagopal w Toronto i Ernst Scheider w Houston; przygotowanie Mohammeda do biuletynu arabskiego; Przygotowanie: Mohammed do biuletynu arabskiego) Redakcja: Christian Schmollinger, Veronica Brown i Jane Merriman

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *