Ciągły wyciek helu powoduje dodatkowe opóźnienia statku kosmicznego Starliner Boeinga

Start samolotu Boeing Statek kosmiczny Starliner był już opóźniony W piątek urzędnicy podali, że kapsuła zostanie opóźniona o co najmniej cztery dni, od następnego wtorku do 25 maja, ze względu na trwające prace nad rozwiązaniem obaw związanych z niewielkim wyciekiem helu z układu napędowego kapsuły.

Dowódca misji Barry „Butch” Wilmore i druga pilot Sunita Williams zamierzają teraz wystartować z lądowiska 41 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na Florydzie co tydzień o 15:09 czasu wschodniego, zaczynając od soboty i zacumować na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej następnego dnia . Dziś, 26 maja o 16:12

Astronauci mieli nadzieję wystartować w pierwszym locie testowym Starlinera 6 maja, ale odliczanie się rozpoczęło. zostały anulowane Z powodu problemu z zaworem bezpieczeństwa tlenu w górnym stopniu rakiety Atlas 5 Centaur.

Kapsuła załogi Boeinga Starliner na szczycie drugiego stopnia rakiety Atlas 5 United Launch Alliance w Launch Complex 41 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral na początku tego miesiąca.

Zjednoczony Sojusz Uruchomienia


Atlas 5, zbudowany przez United Launch Alliance, został przeniesiony z lądowiska do pobliskiego ośrodka integracji pionowej firmy, gdzie wymieniono podejrzany zawór i dopuszczono go do startu.

Podczas pierwotnego odliczania do startu zaobserwowano niepowiązany wyciek helu w układzie ciśnieniowym paliwa Starliner, ale utrzymywał się on w granicach bezpiecznych dla lotu. Po zwróceniu Atlas 5 i Starlinera do firmy VIF w celu wymiany zaworu tlenowego menedżerowie postanowili bliżej przyjrzeć się problemowi helu.

Wyciek wykryto w rurkach tworzących kolektor helu nr 2 wewnątrz jednego z czterech zespołów „budy” rozmieszczonych na zewnątrz cylindrycznego modułu serwisowego Starlinera. Każda buda wyposażona jest w cztery silniki Orbital Maneuver and Attitude Control – OMAC – oraz cztery Mini odrzutowce Reaction Control.

Sprężony hel jest używany do wtłaczania paliwa do silników rakietowych w każdym domu, a także do czterech potężnych silników przerywających start, które odpalą tylko w przypadku katastrofalnego problemu z Atlasem 5 w drodze na orbitę.

Inżynierowie dokręcili śruby w kołnierzu w miejscu wykrycia wycieku, opukali przewody, a następnie przeprowadzili testy, aby ustalić, czy wyciek nadal występuje. Tymczasem premierę przesunięto na 21 maja.

Jak się jednak okazało, badania wykazały, że wyciek nadal istnieje. Kierownicy misji rozważali szereg opcji rozwiązania problemu, ale w piątek zdecydowali, że wystrzelenie nastąpi 25 maja, w oczekiwaniu na dodatkowe przeglądy i analizę danych, które wykażą, że wyciek, który jest obecnie stabilny i mieści się w akceptowalnych granicach, nie będzie gorzej. Na wycieczce.

„Próba ciśnieniowa… wykazała, że ​​wyciek na kołnierzu jest stabilny i na tym poziomie nie stanowi zagrożenia podczas lotu” – stwierdziła NASA w poście na blogu. „Testy wykazały również, że pozostała część układu napędowego jest skutecznie zablokowana w całym module serwisowym.

„Zespoły Boeinga opracowują procedury operacyjne, które zapewnią, że system utrzyma wystarczającą wydajność i odpowiednią redundancję podczas lotu. W miarę kontynuowania tych prac (kierownicy misji) przez kilka następnych dni będą przeglądać dane i procedury w celu podjęcia ostatecznej decyzji”. Przed rozpoczęciem odliczania do podróży.”

Sondy Atlas 5 i Starliner znajdują się obecnie w ośrodku integracji pionowej United Launch Alliance, budynku widocznym tutaj za rakietą, kiedy wzmacniacz został umieszczony na platformie startowej w celu startu na początku tego miesiąca.

Zjednoczony Sojusz Uruchomienia


Wilmore i Williams, zarówno weterani pilotów testowych Marynarki Wojennej, jak i astronauci, którzy odbyli cztery podróże na stację, powrócili do Johnson Space Center w Houston po locie 6 maja, aby wziąć udział w dodatkowych symulacjach lotu. Oczekuje się, że wrócą na Florydę w przyszłym tygodniu.

Starliner to jeden z dwóch komercyjnie opracowanych promów załogowych zamówionych przez NASA po wycofaniu programu wahadłowców w 2011 r. SpaceX zdobyło kontrakt o wartości 2,6 miliarda dolarów na opracowanie Firmowy statek kosmiczny Crew Dragon Boeing otrzymał 4,2 miliarda dolarów na rozwój Starlinera.

NASA potrzebowała statków kosmicznych różnych producentów, aby mieć pewność, że agencja nadal będzie w stanie przetransportować astronautów na stację kosmiczną, nawet jeśli wystąpi problem, który uziemi prom jednej firmy.

SpaceX wystrzelił swoją pierwszą dwuosobową załogę w 2020 r. Od tego czasu firma wykonała osiem sponsorowanych przez NASA lotów w rotacji załogi na stację, trzy komercyjne misje badawcze do laboratorium oraz finansowany ze środków prywatnych lot dla dwóch mężczyzn i dwóch kobiet. Na niską orbitę okołoziemską. W sumie na pokładzie Crew Dragons w przestrzeń kosmiczną poleciało 50 osób.

Willmore i Williams będą pierwszymi astronautami, którzy polecą na Starlinerze po serii usterek technicznych, które obejmowały poważne problemy z oprogramowaniem podczas pierwszego lotu testowego bez załogi w grudniu 2019 r. oraz skorodowane zawory układu napędowego, które opóźniły drugą misję testową bez załogi w maju 2022 r.

Inżynierowie stanęli przed pytaniami dotyczącymi złączy uprzęży spadochronu i taśmy ochronnej owiniętej wokół przewodów, co stwarza ryzyko pożaru w wyniku zwarcia. Prace nad rozwiązaniem tych i innych problemów opóźniły uruchomienie pierwszej wersji beta na ten miesiąc.

READ  Aktualizacja premierowa Boeinga Starliner OFT-2: o co toczy się gra

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *