Katastrofa samolotu w Japonii: eksperci ds. bezpieczeństwa lotniczego szukają danych dźwiękowych z wraku

Służby odpowiedzialne za bezpieczeństwo transportu szukały dyktafonu w mocno spalonym kadłubie samolotu Japan Airlines, aby uzyskać istotne informacje na temat przyczyn zderzenia małego samolotu Straży Przybrzeżnej na pasie startowym lotniska Haneda w Tokio.

W sobotę ciężki sprzęt drugi dzień pracował przy usuwaniu płonącego wraku Airbusa A320 i umieszczaniu go w hangarze w celu umożliwienia ponownego otwarcia pasa startowego. Minister transportu Tetsu Saito powiedział, że władze zamierzają ponownie otworzyć pas startowy w poniedziałek. Wrak samolotu japońskiej straży przybrzeżnej został usunięty.

Saito powiedział, że od soboty dział kontroli ruchu na lotnisku utworzy nowe stanowisko kontroli ruchu samolotów na pasach startowych. Spekulowano, że kontrolerzy ruchu mogli nie zauważyć obecności samolotu Straży Przybrzeżnej na pasie startowym, kiedy wydali samolotowi JAL pozwolenie na lądowanie.

W piątek sześciu ekspertów z Japońskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu przeszło przez wrak samolotu Airbus A350-900 leżący na pasie startowym w poszukiwaniu rejestratora danych głosowych.

Eksperci JTSB zabezpieczyli dotychczas rejestratory danych lotu i dźwięku z samolotu Bombardier Dash-8 straży przybrzeżnej oraz rejestrator parametrów lotu z samolotu JAL, aby dowiedzieć się, co wydarzyło się w ciągu ostatnich kilku minut przed wtorkową fatalną kolizją.

Wszystkie 379 osób na pokładzie JAL Flight 516 zostało bezpiecznie ewakuowanych w ciągu 18 minut od lądowania, gdy samolot się zapalił. Pilot samolotu Straży Przybrzeżnej również przeżył, ale pięciu pozostałych członków załogi zginęło. Samolot Straży Przybrzeżnej miał misję dostarczenia materiałów pomocowych ocalałym z potężnych trzęsień ziemi, które nawiedziły środkową Japonię, w wyniku czego zginęło co najmniej 100 osób.

Nowe szczegóły wyszły także z materiałów medialnych na lotnisku Haneda. NHK poinformowało, że materiał filmowy z kamery monitorującej zainstalowanej na lotnisku Haneda pokazał, że samolot Straży Przybrzeżnej wjechał na pas startowy i zatrzymał się tam na 40 sekund przed kolizją.

Na nagraniu widać samolot Straży Przybrzeżnej wlatujący na pas startowy od strony drogi kołowania C5, a wkrótce potem samolot pasażerski opada bezpośrednio za nim i zderza się z nim, tworząc pomarańczową kulę ognia. Samolot JAL, objęty płomieniami i wyrzucający szary dym, kontynuuje podróż pasem startowym, po czym się zatrzymuje.

Z opublikowanego w środę przez Departament Transportu protokołu rozmowy telefonicznej zarejestrowanej przez kontrolę ruchu wynika, że ​​kontroler ruchu lotniczego poprosił samolot Straży Przybrzeżnej o ustawienie się na stanowisko postojowe tuż przed pasem startowym, wskazując priorytet odlotu nr 1. Pilot straży powtarza instrukcje, po czym dziękuje za pomoc. Pierwsze miejsce. Wachta nie wydała dalszych instrukcji zezwalających Straży Przybrzeżnej na wejście na pas startowy.

Pilot powiedział śledczym, że jego samolot został trafiony, gdy uruchamiał silniki, po otrzymaniu zezwolenia na start.

Małe światła na pokładzie samolotu Straży Przybrzeżnej i jego 40-sekundowy postój mogły sprawić, że był on mniej widoczny dla pilotów Japan Airlines i kontroli ruchu lotniczego. NHK stwierdziło również, że funkcjonariusze kontroli ruchu lotniczego mogli przeoczyć system ostrzegania o nieupoważnionym wejściu na pas startowy, gdy byli zajęci innymi operacjami.

W piątek śledczy JTSB planowali przesłuchać siedmiu stewardów JAL, aby uzyskać ich relacje, po podobnych przesłuchaniach z trzema pilotami i dwiema innymi stewardami dzień wcześniej.

Zdaniem Rady do dochodzenia przyłączył się także zespół producenta samolotów Airbus, co jest wymogiem międzynarodowych przepisów bezpieczeństwa lotniczego.

Organy ds. bezpieczeństwa lotniczego we Francji, siedzibie głównego kierownictwa Airbusa, oraz w Kanadzie, gdzie ma swoją siedzibę producent samolotów Bombardier, mają współpracować w dochodzeniu. Eksperci z Krajowej Rady ds. Transportu Stanów Zjednoczonych mieli zapewnić pomoc w zakresie danych lotu i rejestratorów głosu wyprodukowanych przez firmę Honeywell dla A320.

READ  Co pozostało do policzenia w domu? Republikanie zamykają się w większości

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *