Kupujący na całym świecie zwracają się ku większym samochodom, wymazując korzyści płynące z czystej technologii. Pomogą w tym pojazdy elektryczne

Negatywny wpływ pojazdów osobowych na klimat, który jest znaczący, zmniejszyłby się w ciągu ostatniej dekady o ponad 30%, gdyby nie światowy apetyt na duże samochody. Nowy raport Z Globalnej Inicjatywy na rzecz Gospodarki Paliwowej.

Pojazdy typu SUV stanowią obecnie ponad połowę sprzedaży nowych samochodów na całym świecie i nie są odosobnione, twierdzi grupa. Międzynarodowa Agencja Energetyczna, posługując się węższą definicją SUV-ów, szacuje, że stanowią one blisko połowę.

Z biegiem lat samochody te stały się większe, podobnie jak ich koszt dla klimatu, ponieważ emisje dwutlenku węgla są „prawie wprost proporcjonalne do zużycia paliwa” w przypadku samochodów napędzanych gazem. Węgiel dostający się do pompy wydostaje się z rury wydechowej.

Transport jest odpowiedzialny Około jedna czwarta gazów cieplarnianych pochodzi z energii, a większość z nich wynika z… Transport pasażerskiWedług Międzynarodowej Agencji Energetycznej.

Jednak według inicjatywy będącej globalnym partnerstwem na rzecz grup pojazdów ekologicznie czystych negatywny wpływ SUV-ów na środowisko mógłby zostać zmniejszony o ponad jedną trzecią w latach 2010–2022, gdyby ludzie nadal kupowali samochody tej samej wielkości.

Jednym z rozwiązań tego problemu mogą być samochody elektryczne.

George Parrott, 79-letni zapalony biegacz mieszkający w West Sacramento w Kalifornii, w 2004 roku zdecydował się przesiąść na czystsze samochody, kupując hybrydową Toyotę Prius. Od tego czasu był właścicielem kilku samochodów całkowicie elektrycznych, a obecnie jest właścicielem zarówno elektrycznego SUV-a Genesis GV60, jak i Tesli Model 3.

„Wszystko to wynikało z ogólnych obaw dotyczących ochrony środowiska” – powiedział.

Parrott i jego zmarły partner również wiedzieli, że ich obszar zajmuje wysokie miejsca w rankingach Amerykańskie Stowarzyszenie Płuc Zanieczyszczonych Miast istniejący. „Zamierzaliśmy zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby zminimalizować wpływ jakości powietrza w rejonie Sacramento” – powiedział.

Nie wszyscy konsumenci myślą o zużyciu energii i korzyściach dla środowiska w ten sam sposób, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Choć w zeszłym roku sprzedaż pojazdów elektrycznych stanowiła 15% światowego rynku motoryzacyjnego, to tylko tyle 7,3% w Stanach Zjednoczonych

READ  Sąd nakazuje Elonowi Muskowi złożenie zeznań przed Komisją Papierów Wartościowych i Giełd i odrzuca jego wniosek o molestowanie.

Tymczasem małe samochody, czyli sedany, w ciągu ostatniej dekady straciły znaczną część swojej pozycji na rynku amerykańskim. Według Edmunds, przedsiębiorstwa zajmującego się zakupem samochodów, w 2012 r. sedany stanowiły 50% powierzchni sprzedaży detalicznej samochodów w USA, SUV-y stanowiły nieco ponad 30%, a ciężarówki – 13,5%. Do 2022 roku udział amerykańskich sedanów spadł do 21%, SUV-ów osiągnął 54,5%, a ciężarówek wzrósł do 20%.

„Ludzie nie chcą być ograniczani przez przestrzeń, jaką mają w swoich samochodach” – powiedział Eric Frese, prezes Tamarov Dealer Group w południowo-wschodnim stanie Michigan. „Każdy chce mieć 7 pasażerów”.

Duże SUV-y, takie jak Chevrolet Tahoe, Toyota Sequoia czy Nissan Armada, zużywają na autostradzie odpowiednio 28, 24 i 19. Ale nawet najbardziej wydajne SUV-y będą mniej wydajne niż sedany, ponieważ SUV-y ważą znacznie więcej. Jednakże oznaką postępu jest to, że kompaktowe SUV-y, takie jak Toyota RAV4 i Honda CR-V (odpowiednio 35 i 34 mpg na autostradzie) przodują obecnie na amerykańskim rynku SUV-ów, odpowiadając za około 18% sprzedaży nowych samochodów w zeszłym roku.

Dalsze wysiłki Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych oraz Agencja Ochrony Środowiskaoraz Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowegotrwają również prace mające na celu poprawę zużycia paliwa i emisji spalin przez pojazdy napędzane gazem. Niektóre z inicjatyw mogłyby obejmować SUV-y, które popchnęły branżę do rozkwitu.

Do niedawna konsumenci, chcąc zmniejszyć wpływ swojego transportu na środowisko, mieli do wyboru kilka modeli elektrycznych. Większość wczesnych opcji pojazdów zelektryfikowanych to sedany, zwłaszcza w segmencie luksusowym.

Coraz więcej producentów samochodów wprowadza na rynek większe typy pojazdów elektrycznych, ale te typy mogą wymagać cięższych akumulatorów na pokładzie. Aspekt środowiskowy należy również zrównoważyć, jeśli SUV zostanie zastąpiony samochodem elektrycznym, powiedziała Lauren MacDonald, dyrektor generalna firmy zajmującej się analizą rynku EVAdoption. „Sama elektryfikacja niewiele nam da, jeśli nie skupimy się również na masie i wydajności tych pojazdów oraz mniejszych zestawach akumulatorów” – powiedział MacDonald.

READ  Dow Jones rośnie, akcje Tesli rosną w transakcji frachtowej GM. Slajdy celu podczas obniżania wersji.

Branża dąży do opracowania technologii akumulatorów, która pozwoliłaby zmniejszyć ich rozmiar i ilość metali krytycznych potrzebnych do ich produkcji.

Liczby takie jak te z Globalnej Inicjatywy na rzecz Gospodarki Paliwowej z pewnością będą istotne dla nadchodzących rozmów ONZ w sprawie zmian klimatycznych COP28 w przyszłym tygodniu.

__

Alexa St. John jest reporterką ds. rozwiązań klimatycznych dla Associated Press. Śledź ją na X, dawniej na Twitterze, @alexa_stjohn.

__

Działania AP na rzecz klimatu i środowiska otrzymują wsparcie od wielu prywatnych fundacji. Dowiedz się więcej o inicjatywie klimatycznej AP Tutaj. AP ponosi wyłączną odpowiedzialność za całą zawartość.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *