Lekcje pomysłowości zostały uwzględnione w modelu powrotu Marsa

WASZYNGTON – Ponieważ helikopter marsjański w dalszym ciągu osiąga wyniki znacznie przekraczające oczekiwania, wnioski wyciągnięte z pracy tego łazika są uwzględniane w ewoluujących planach NASA dotyczących zwrotu próbek z Marsa.

Laboratorium Napędów Odrzutowych NASA ogłosiło 2 stycznia, że ​​helikopter Ingenuity Mars wykonał 70. orbitę.y Wylot 22 grudnia. Helikopter przeleciał 260 metrów podczas 133-sekundowego lotu, a od swojego pierwszego lotu w kwietniu 2021 r. przeleciał już około 17 km.

Ingenuity bierze udział w misji Mars 2020 jako demonstrator technologii z zamiarem wykonania nie więcej niż pięciu lotów. Sukces Ingenuity podczas tych lotów skłonił NASA do dalszego latania helikopterem, przekształcając go w łazik zwiadowczy dla Perseverance.

Sukces programu Ingenuity wpłynął także na plany NASA dotyczące zwrotu próbek z Marsa (MSR). Agencja we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną ogłosiła w lipcu 2022 r., że na przyszłym lądowniku znajdą się dwa helikoptery oparte na technologii Ingenuity, które pobiorą próbki zebrane przez Perseverance i wyniosą je na orbitę. Helikoptery te posłużą jako wsparcie, jeśli sama Perseverance nie będzie w stanie dostarczyć próbek do lądownika poprzez transport próbek ze składowania naziemnego do lądownika.

Inżynierowie z JPL dostosowują projekt Ingenuity do modelu MSR. Wnioski wyciągnięte z latania Ingenuity to „podstawowa prawda, którą wykorzystujemy przy projektowaniu helikopterów do pobierania próbek na potrzeby następnej misji” – powiedział Teddy Tzanitos, kierownik projektu Ingenuity w JPL podczas wydarzenia 15 grudnia w Narodowym Muzeum Lotnictwa i Przestrzeni Kosmicznej. Udvar-Hazy Center, gdzie NASA przekazała muzeum prototyp Kreacji wykorzystywanej w testach naziemnych.

Ta podstawowa prawda obejmuje ulepszone modelowanie zarówno aerodynamiki helikoptera, jak i jego środowiska termicznego, dzięki czemu helikopter nie jest narażony na ekstremalne zimno w nocy, powiedział. „Na Marsie jest bardzo trudno dla tak małego łazika” – powiedział.

READ  Naukowcy znaleźli wyjaśnienie ogromnej dziury grawitacyjnej w Oceanie Indyjskim

Tymczasem NASA kontynuuje przegląd ogólnej architektury MSR po tym, jak niezależny przegląd wykazał, że obecny plan nie będzie gotowy zgodnie z harmonogramem i będzie znacznie droższy niż wcześniej oczekiwano. Nie jest jasne, jakie zmiany, jeśli w ogóle, mogą spowodować śmigłowce obecnie planowane dla MSR.

Wysiłki przynoszą „znaczny postęp” – powiedział w wywiadzie udzielonym Eric Ianson, dyrektor programu eksploracji Marsa w NASA. Stwierdził, że wysiłki są kontynuowane zgodnie z harmonogramem ogłoszonym jesienią, który zakładał zakończenie prac nad poprawioną architekturą MSR w marcu, ale nie podał dodatkowych szczegółów na temat trwającego przeglądu.

W listopadzie NASA ogłosiła, że ​​spowolni prace nad MSR, nie tylko ze względu na przegląd architektury, ale także ze względu na obawy budżetowe. Ustawa Senatu zapewniła MSR mniej niż jedną trzecią z jego wniosku o kwotę około 950 milionów dolarów, a biorąc pod uwagę fakt, że agencja podjęła decyzję o finansowaniu programów na poziomie z 2023 r. do początku lutego, NASA chciała uniknąć „najgorszego scenariusza”. wyczerpania się pieniędzy, jeśli ustawa Senatu zostanie ostatecznie uchwalona.

Obawy budżetowe nie ograniczają się do MSR, powiedział Ianson, który pełni także funkcję zastępcy dyrektora Wydziału Nauk Planetarnych w siedzibie NASA. „Przyglądamy się wszystkim naszym zadaniom i sprawdzamy, czy uwzględniamy konserwatywne liczby w języku Senatu, a także staramy się mieć pewność, że nie zwariujemy” – powiedział.

Tzantos powiedział, że jest szczęśliwy, mogąc pracować nad kolejnym helikopterem tak szybko po zbudowaniu Ingenuity. „Pracując nad Ingenuity, wszyscy wyobrażaliśmy sobie, że pokolenie naszych dzieci lub pokolenie naszych wnuków stworzy drugą iterację” – powiedział. „Nigdy nie wyobrażaliśmy sobie, że gdy Ingenuity jeszcze lata, będziemy pracować nad kolejną wersją helikopterów dla Marsa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *