Nurkowie znajdują pozostałości fińskiego samolotu z II wojny światowej, który został zestrzelony przez Sowietów Aktualności

Zespół ratunkowy w Estonii poinformował, że znalazł dobrze zachowane części i wrak samolotu Junkers Ju 52, który został zestrzelony w 1940 r.

Wydaje się, że po ponad 80 latach zagadka tego, co stało się z fińskim samolotem pasażerskim po zestrzeleniu go przez radzieckie bombowce nad Morzem Bałtyckim podczas II wojny światowej, została w końcu rozwiązana.

Samolot przewoził dyplomatów amerykańskich i francuskich w czerwcu 1940 roku, kiedy został zestrzelony na kilka dni przed aneksją państw bałtyckich przez Moskwę. Zginęło wszystkie dziewięć osób na pokładzie, w tym dwóch fińskich członków załogi i siedmiu pasażerów – amerykański dyplomata, dwóch Francuzów, dwóch Niemców, Szwed i podwójne obywatelstwo estońsko-fińskie.

Estoński zespół nurkowo-ratowniczy poinformował w tym tygodniu, że znalazł dobrze zachowane części i wrak samolotu Junkers Ju 52 obsługiwanego przez fińskie linie lotnicze Aero, które obecnie nazywają się Finnair. Znaleziono go u wybrzeży małej wyspy Kiri w pobliżu Tallina, stolicy Estonii, na głębokości 70 metrów (230 stóp).

„W zasadzie zaczynaliśmy od zera. Przyjęliśmy zupełnie inne podejście do poszukiwań” – powiedział Kaidu Bermis, rzecznik estońskiej firmy Tuukritoode OU zajmującej się nurkowaniem i badaniami podwodnymi, wyjaśniając sukces grupy w odnalezieniu pozostałości samolotu.

Cywilny samolot o nazwie Kaliva lecący z Tallina do Helsinek wydarzył się 14 czerwca 1940 r. – zaledwie trzy miesiące po podpisaniu przez Finlandię traktatu pokojowego z Moskwą po wojnie zimowej 1939–1940.

Wiadomość o losie samolotu spotkała się z niedowierzaniem i gniewem władz w Helsinkach, które poinformowały, że został zestrzelony przez dwa radzieckie bombowce DB-3 10 minut po starcie z lotniska Olemist w Tallinie.

„Zestrzelenie samolotu pasażerskiego w czasie pokoju podczas normalnego lotu rozkładowego było czymś wyjątkowym” – powiedział fiński historyk lotnictwa Karl Fredrik Geust, który bada sprawę Kalivy od lat 80. XX wieku.

READ  Chiński minister spraw zagranicznych jest nieobecny na spotkaniu ASEAN z powodów zdrowotnych

Finlandia przez lata oficjalnie milczała na temat szczegółów zniszczenia samolotu, publicznie twierdząc, że nad Bałtykiem doszło jedynie do „tajemniczej katastrofy”, bo nie chciała prowokować Moskwy.

Choć dobrze udokumentowana w książkach, badaniach i dokumentach telewizyjnych, 84-letnia tajemnica wzbudziła zainteresowanie Finów. Sprawa ta stanowi kluczową część złożonej historii II wojny światowej tego kraju nordyckiego i uwydatnia jego trudne stosunki z Moskwą.

Ale co być może ważniejsze, do zestrzelenia doszło w krytycznym momencie, zaledwie kilka dni przed przygotowaniami Związku Radzieckiego Józefa Stalina do aneksji trzech państw bałtyckich, przypieczętowując los Estonii, Łotwy i Litwy na następne pół wieku, zanim ostatecznie je odzyskał. Niepodległość w 1991r.

Załoga Caliva została sfotografowana wiosną 1940 roku [File: Finnish Aviation Museum via AP]

Został wydobyty przez radziecką łódź podwodną

Związek Radziecki zajął Estonię 17 czerwca 1940 r., a nieszczęsny Kaliva był ostatnim lotem z Tallina, mimo że Sowieci zaczęli już nakładać rygorystyczne embargo na transport po stolicy Estonii.

Kiedy samolot się rozbił, na pokładzie samolotu znajdował się 27-letni amerykański dyplomata Henry W. Antheil Jr. Miał pilną misję rządową polegającą na ewakuacji wrażliwych toreb dyplomatycznych z misji amerykańskich w Tallinie i Rydze na Łotwie, gdy stało się jasne, że Moskwa przygotowuje się do wchłonięcia małych państw bałtyckich.

Caliva przewoził 227 kilogramów poczty dyplomatycznej, w tym walizki Antheila i przedmioty od dwóch francuskich kurierów dyplomatycznych – zidentyfikowanych jako Paul Longuet i Frédéric Marty.

Estońscy rybacy i operator latarni morskiej w Kiri powiedzieli fińskim mediom kilkadziesiąt lat po zestrzeleniu samolotu, że radziecki okręt podwodny wypłynął w pobliżu miejsca katastrofy w Kalivie i wydobył pływający wrak, w tym torby z dokumentami zebranymi przez rybaków.

Dało to początek teoriom spiskowym dotyczącym zawartości toreb i decyzji Moskwy o zestrzeleniu samolotu. Nie jest jasne, dlaczego Związek Radziecki specjalnie zdecydował się zestrzelić fiński cywilny samolot pasażerski w czasie pokoju.

READ  Efekt domina: zakaz eksportu ryżu w Indiach stawia rynek w pogotowiu pod kątem ograniczeń dotyczących podrabiania

„Przez lata słyszeliśmy wiele spekulacji na temat ładunku samolotu” – powiedział Guest. „Co przewoził samolot?” Wiele osób sugeruje, że Moskwa chciała zapobiec opuszczeniu Estonii wrażliwych materiałów i dokumentów.

Stwierdził jednak, że możliwe jest, że był to po prostu „błąd” ze strony pilotów radzieckich bombowców.

Od czasu odzyskania przez Estonię niepodległości ponad trzydzieści lat temu odnotowano różne próby odnalezienia Kaleevy. Jednak żadnemu z nich się to nie udało.

„Wrak jest rozproszony, a dno morskie pełne jest formacji skalnych, dolin i wzgórz. „Bardzo łatwo jest przeoczyć” małe części i szczątki samolotu, powiedział Bermis. „Techniki oczywiście znacznie się rozwinęły z biegiem czasu. Jak zawsze, możesz mieć dobrą technologię, ale nie będziesz miał tyle szczęścia.

Nowy film zarejestrowany przez podwodne roboty Peremeesa pokazał wyraźne obrazy trójsilnikowego podwozia Junkersa, jednego z silników i części skrzydeł.

Jaco Schildt, dyrektor operacyjny Finnaira, opisał zestrzelenie Calivy jako „tragiczne i bardzo smutne wydarzenie dla młodej linii lotniczej”.

„Odnalezienie wraku Caliva w jakiś sposób zamyka tę sprawę, chociaż nie przywraca życia naszym klientom i załodze, którzy zginęli” – powiedział Schildt. „Zainteresowanie lokalizacją Kalivy na Morzu Bałtyckim pokazuje wagę tego tragicznego wydarzenia w historii lotniczej naszego regionu.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *