Statki powiązane z największym rosyjskim eksporterem zboża przewoziły skradzione ukraińskie towary

Według dochodzenia Wall Street Journal, statki powiązane z największym rosyjskim handlarzem zbożem wysłały tysiące ton skradzionego ukraińskiego zboża do globalnych nabywców, korzystając z wyrafinowanego systemu statków dostawczych i pływających dźwigów.

Zgodnie z dokumentami korporacyjnymi i prawnymi przejrzanymi przez magazyn.

Magazyn wcześniej informował o kradzieży zboża i ziemi na dużą skalę na okupowanej przez Rosję Ukrainie, w tym o szczegółach złożonego systemu, za pomocą którego przemytnicy potajemnie transportują duże ilości skradzionego zboża z nowo okupowanych gospodarstw we wschodniej Ukrainie na Krym, który Rosja zaanektowała w 2014 roku .

Masowiec Eaubonne zacumował w porcie w Mombasie w Kenii w sobotę 26 listopada 2022 r. Statek przybył załadowany 53 300 tonami pszenicy do użytku komercyjnego w Kenii i został zakupiony w ramach Black Sea Grain Initiative, umowy mającej na celu ułatwienie eksport zboża. dobrze (Wiadomości AP)

Kolejny krok w operacji przemytniczej: przekazanie skradzionego ukraińskiego zboża z Krymu do globalnych odbiorców. Flota małych statków przemycała zboże, zwykle z krymskiego portu w Sewastopolu, na większe statki towarowe czekające na morzu, gdzie przewożą swój ładunek za pomocą statków wyposażonych w dźwigi, wynika ze śledztwa magazynu. Potem te wielkie statki płynęły do ​​odległych portów.

Takie operacje transportowe mogą ukryć prawdziwe źródło dostaw statków, czego kupujący mogą uniknąć, jeśli podejrzewają, że zboże pochodzi z okupowanej przez Rosję wschodniej Ukrainy. Transfery pozwalają dużym kontenerowcom, które są łatwo rozpoznawalne w porcie lub na zdjęciach satelitarnych, uniknąć kontaktu w Sewastopolu. Czasami kradzione ukraińskie zboże było mieszane ze zbożem rosyjskim, aby jeszcze bardziej ukryć pochodzenie przesyłki.

„To pranie pszenicy” – powiedział Yoruk Işık, prezes Bosphorus Observer z siedzibą w Stambule, niezależnej firmy konsultingowej zajmującej się śledzeniem statków. „Sprawili, że naprawdę trudno było to śledzić”.

5 czerwca: Dane śledzenia statków pokazują, że Emmakris II, duży masowiec, przybył na Morze Czarne po wypłynięciu z Arabii Saudyjskiej. Tymczasem mały statek dostawczy M. Andreev pracował w ciągu ostatnich dni wokół Cieśniny Kerczeńskiej.

11 czerwca: Kilka dni później Petra II, statek dźwigowy, został schwytany przez zdjęcia satelitarne umieszczone pomiędzy Emmakrisem II a innym statkiem zasilającym. Ukraiński wywiad i eksperci marynarki wojennej twierdzą, że ładowała zboże na morzu.

14 czerwca: Dane śledzenia statków i zdjęcia satelitarne pokazują M. Andreev, IMAKERS II i Petra 2 operujące w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej. Ukraiński wywiad mówi, że M. Andriejew przewoził jęczmień z Sewastopola.

Turcja i Rosja ustalają w tym miesiącu ramy dla dostaw pszenicy z Ukrainy: WYŁĄCZNIE

15 czerwca: Dane śledzenia statków pokazały trzy statki obok siebie przez siedem godzin. Według ukraińskich ekspertów marynarki wojennej i wywiadu, tutaj ładowano jęczmień z M. Andriejewa. Następnie zdjęcia satelitarne przechwytują działki M. Andriejewa.

4 września: Emmakris II wymienia planowany port przybycia do Iraku, po wypłynięciu z Cieśniny Kerczeńskiej przez Bosfor i Kanał Sueski. Nigdy nie zarejestrował połączenia portu.

Ukraińskie władze, analitycy morscy i rynek zboża zidentyfikowali Sewastopol jako główny magazyn skradzionego zboża przywożonego ciężarówkami lub koleją ze wschodniej Ukrainy. Sewastopol dostarczył około 848 400 ton zboża, takiego jak pszenica i jęczmień, od początku marca do października, prawie 15 razy więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, według genewskiego badacza AgFlow.

Światowi liderzy na scenie

Od lewej do prawej; Obecni są premier Republiki Litewskiej Ingrida Simonetti, premier Belgii Alexander De Croo, prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, prezydent Węgier Katalin Novak i premier Polski Mateusz Morawiecki. (Wiadomości AP)

Podczas jednej z morskich wysyłek towarów z portu tego lata statek z dźwigiem obsługiwany i będący własnością firm powiązanych z panem Chodykinem załadował duży frachtowiec — również obsługiwany i należący do tych samych firm — zbożem w pobliżu Cieśniny Kerczeńskiej, wąskiego cieśniny droga wodna łącząca Morze Czarne i Azowskie, zgodnie z raportami ukraińskiego wywiadu, zdjęciami satelitarnymi, danymi żeglugowymi i analitykami morskimi.

Obserwator Bosforu pana Isika pomógł zidentyfikować niektóre statki biorące udział w przemycie przez Cieśninę Kerczeńską, porównując zweryfikowane zdjęcia i filmy ze zdjęciami satelitarnymi, wykorzystując takie cechy, jak rozmieszczenie dźwigów i włazów na statkach. Russian Piracy Study Initiative, waszyngtońska grupa badaczy i byłych urzędników amerykańskich, finansowana przez ukraińską grupę przemysłową, również dostarczyła dane dotyczące śledzenia statków i dokumenty firmowe. Czasopismo poparło dane i dokumenty.

READ  Filipiny i Chiny omówią prawa połowowe na Morzu Południowochińskim – Marcus

Nie udało się uzyskać komentarza pana Khodykina. Organizacja wiejska twierdzi, że nie ma nic wspólnego z kradzieżą zboża na Ukrainie. „Cenimy naszą reputację i przestrzegamy ustawodawstwa Federacji Rosyjskiej oraz wszystkich zasad międzynarodowych” – poinformowała firma w e-mailu. Władze powiedziały, że dokładnie sprawdzają źródło całego ładunku. Rosyjscy urzędnicy zaprzeczyli również kradzieży ukraińskiego zboża.

RIF, z siedzibą w mieście Rostów nad Donem nad Morzem Azowskim, jest największym rosyjskim eksporterem zboża, według głównego organu handlującego zbożem w kraju. Z dokumentów rosyjskiej firmy datowanych jeszcze na kwiecień tego roku wynika, że ​​pan Chodykin jest właścicielem RIF.

Według AgFlow, od kwietnia do września Sewastopol dostarczył 662 000 ton zboża, w porównaniu do 36 000 ton rok wcześniej. Według badaczy ISRP firmy kontrolowane lub korzystające z korzyści przez pana Khodykina były zaangażowane w około jedną trzecią nadwyżki eksportu w tym roku. W szacunkach uwzględniono masowce ISRP, holowniki, dźwigi i inne statki pomocnicze będące własnością lub obsługiwane przez firmy powiązane z panem Khodykinem, które albo dostarczały zboże, albo pomagały w tranzycie.

Na przykład 14 czerwca mały statek pływający pod rosyjską banderą Andriejew przybył w pobliże Cieśniny Kerczeńskiej, załadowany jęczmieniem z Sewastopola, zgodnie z dokumentem ukraińskiego wywiadu. W pobliżu cieśniny zbliżył się do pływającego pod banderą Panamy statku Emmakris II, który przybył na początku miesiąca, zgodnie z danymi śledzenia statków Spire Global.

Emmakris II jest zarządzany od 2020 roku przez firmę MCF Shipping DMCC z siedzibą w Dubaju, zgodnie z bazą danych frachtów Equasis. Jest wymieniony jako własność spółki zależnej MCF Shipping. Z kolei MCF Shipping dzieli rejestratora i menedżera firmowej strony internetowej z GTCS Trading DMCC, inną firmą z Dubaju, którą w dokumencie Moskiewskiego Sądu Arbitrażowego z 2019 r. uznano za beneficjenta rzeczywistego pana Khodykina z RIF. Firma przeniosła się również do GTCS Trading JLT.

READ  Setki izraelskich rezerwistów zobowiązało się odmówić służby, jeśli reforma sądownictwa przejdzie

MCF Shipping znajduje się w biurowcu w Dubaju obok GTCS Trading. Pracownicy obu firm piszą na swoich profilach na LinkedIn, że pracują dla obu firm. Pracownik GTCS, z którym magazyn skontaktował się telefonicznie, powiedział, że obie firmy są takie same. Według bazy danych gromadzącej informacje o rosyjskich firmach, GTCS był także większościowym właścicielem RIF do kwietnia tego roku, kiedy to zmienił właściciela na pana Khodykina.

15 czerwca dwa statki, Emmakris II i M. Andreev, pojawiły się obok siebie na stanowiskach śledzenia statków wraz z innym statkiem z zamontowanym dźwigiem. Trzy statki były trzymane razem przez ponad siedem godzin, zgodnie z danymi śledzenia statków i dokumentem ukraińskiego wywiadu, który mówi, że M. Andriejew wyładowywał w tym momencie swój ładunek zboża.

Dźwig Petra II jest obsługiwany przez MCF Shipping, firmę z siedzibą w Dubaju powiązaną z panem Khodykinem, zgodnie z bazą danych Equasis. Jest własnością spółki zależnej MCF Shipping.

Do floty dołączyły jeszcze dwa statki, tym razem przybywające z Rosji. Zadokowali obok Emmakris II, zgodnie ze zdjęciami satelitarnymi z Planet Labs PBC przejrzanymi przez czasopismo. Ukraińscy urzędnicy twierdzą, że Rosja myli rosyjskie zboże ze skradzionym zbożem ukraińskim, aby utrudnić śledzenie.

Następnie Emmakris II wyruszył, kierując się najpierw na Morze Czarne, a następnie przez Cieśninę Bosfor 10 lipca, zgodnie z danymi śledzenia statków Spire Global.

Następnie statek popłynął do Zatoki Perskiej, gdzie jego transponder śledzący przestał nadawać, czyniąc go niewidocznym dla trackerów statku. Kiedy statek pojawił się ponownie 4 września, jego celem było Umm Qasr w Iraku. Jednak statek nigdy nie zarejestrował zawinięcia do portu w Iraku, zgodnie z danymi śledzenia statków. Jej ostatecznego celu tej podróży nie udało się ustalić.

Od września Emmakris II odbył jeszcze dwa rejsy przez Morze Czarne do Cieśniny Kerczeńskiej, wynika z danych śledzenia statków. Statek powrócił do Zatoki Perskiej podczas pierwszej z tych wypraw. Statek ponownie opuścił Morze Czarne na początku listopada i przepłynął przez Kanał Sueski w drodze do Morza Czerwonego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *