Wyjaśnienie: dlaczego leasingodawcy linii lotniczych mają stracić ponad 500 samolotów i 12 miliardów dolarów w Rosji

Ponad 500 samolotów wydzierżawionych rosyjskim liniom lotniczym przez firmy z Zachodu jest zagrożonych, że nigdy nie opuszczą Rosji.

Nie widać oznak deeskalacji wojny, Zachód stale zwiększa napięcie związane z sankcjami karnymi, a prezydent Władimir Putin zatwierdził propozycję nacjonalizacji wszystkich zachodnich firm, które wstrzymały działalność w Rosji po ogłoszeniu sankcji.

Jeśli samolot zostanie zgubiony, firmy czarterowe mogą otrzymać szacunkową sumę od 12 do 15 miliardów dolarów.

Jak te samoloty utknęły w Rosji?

Prawie połowa samolotów używanych przez linie lotnicze na całym świecie nie jest ich własnością, lecz jest leasingowana od firm leasingowych. Linie lotnicze i operatorzy statków powietrznych wolą wydzierżawiać samoloty, aby uniknąć ogromnych płatności ryczałtowych, które byłyby związane, oraz aby szybko zwiększyć przepustowość, być może tymczasowo, na niektórych trasach lub sektorach.

Według raportu New York Timesa, powołującego się na firmę konsultingową IBA, od czwartku (10 marca) 523 samoloty zostały wydzierżawione rosyjskim przewoźnikom przez nierosyjskie firmy leasingowe. Praktycznie wszystkie te samoloty utknęły teraz w Rosji.

Jaki jest problem latania tymi samolotami?

W wyniku wojny i zachodnich sankcji niebo nad Rosją zostało niemal odizolowane od reszty świata. Wynajmujący nie mogą wywieźć samolotu z kraju – a ponieważ rosyjskie linie lotnicze przestały latać za granicą, nie ma szans na powrót samolotów poza Rosję.

Zgodnie z sankcjami UE, leasingodawcy z siedzibą w Europie mają czas do 28 marca na rozwiązanie umów z leasingodawcami rosyjskimi i odebranie ich samolotów. Biorąc pod uwagę przebieg wojny, szeroko zakrojone rosyjskie działania wojskowe przeciwko celom cywilnym i brak znaczących rozmów, to za mało czasu.

„Sankcje UE i Wielkiej Brytanii wyznaczyły w efekcie termin zakończenia leasingu samolotów 28 marca, co jest szczerze mówiąc nierealistycznym harmonogramem dla floty około 500 samolotów wydzierżawionych Rosji przez operujących leasingodawców” – David Walton, dyrektor operacyjny z Singapuru, powiedział analitykom, powołując się na tekst wezwania do zarobków, z siedzibą BOC Aviation Ltd.

READ  Oni nie są obcokrajowcami. Taki werdykt wydali urzędnicy z Peru, którzy zabezpieczyli dwie figurki przypominające lalki

wiadomości | Kliknij, aby uzyskać najlepsze wyjaśnienie dnia w swojej skrzynce odbiorczej

Nick Popovich z Airbus Repossession Sig Popovich powiedział New York Times, że niektórzy globalni leasingodawcy, którzy się z nim kontaktowali, często obawiają się utraty samolotów. „Nie przyjmiemy zadania, którego nie jesteśmy pewni, czy możemy go wykonać. Nadal prowadzę badania nad tym, co możemy, a czego nie możemy zrobić legalnie” – zacytował go The New York Times.

Wśród samolotów wydzierżawionych rosyjskim liniom lotniczym 101 należy do S7 Airlines, największej prywatnej linii lotniczej w kraju, a 89 z narodowymi liniami lotniczymi Aeroflot, wynika z raportu New York Times. Reszta jest z innymi liniami lotniczymi.

Jakie firmy ucierpiały w tej sytuacji?

AerCap z siedzibą w Dublinie jest największym na świecie przewoźnikiem czarterowym, z ponad 1000 samolotów wydzierżawionych klientom w prawie 80 krajach. Według raportu New York Times, powołującego się na IBA, aż 142 AerCaps jest w Rosji dzierżawionych. W niedawnym ujawnieniu finansowym AerCap powiedział, że jego samoloty w Rosji stanowią około 5 procent jej floty, czytamy w raporcie.

Inny leasingodawca z Irlandii, SMBC, ma kilka samolotów w Rosji. Według doniesień, według stanu na luty, 18 samolotów BOC Aviation było w użyciu przez Rosyjskie Linie Lotnicze.

Czy utrata tych samolotów utrudni finanse wynajmujących?

Według większości analityków firmy wynajmu prawdopodobnie nie zbankrutują. Jednak wiele osób i organizacji poniesie znaczne straty, biorąc pod uwagę złożone sposoby, w jakie zwykle finansowane są samoloty.

Dla Rosji przechwycenie tych samolotów może przynieść pewne tymczasowe korzyści – jednak ponieważ Boeing i Airbus nie będą dostarczać części zamiennych, utrzymanie ich w locie będzie z czasem coraz trudniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *