Samochody elektryczne BYD na wystawie samochodowej w Monachium, Niemcy, we wrześniu. Leonarda Simona/Getty Images
Kiedy chiński BYD niedawno wyprzedził Teslę Elona Muska na pozycji światowego lidera w sprzedaży pojazdów elektrycznych, zwykli obserwatorzy branży motoryzacyjnej mogli być zaskoczeni.
Ale tym, co zaskoczyło innych producentów samochodów na całym świecie, jest coś innego w BYD, wspieranego przez Berkshire Hathaway Warrena Buffetta: niskie ceny.
„Nikt nie może dorównać BYD pod względem ceny” – powiedział Michael Dunne, dyrektor generalny działającej w Azji firmy konsultingowej Dunne Insights. Powiedzieć the „Financial Times”.. „Zarządy w Ameryce, Europie, Korei i Japonii są w szoku”.
BYD może utrzymać koszty na niskim poziomie po części dlatego, że jest właścicielem całego łańcucha dostaw akumulatorów do pojazdów elektrycznych, od surowców po gotowe zestawy akumulatorów. Jest to ważne, ponieważ bateria reprezentuje około 40% Od ceny nowego samochodu elektrycznego.
Chociaż samochody BYD nie są jeszcze częstym widokiem na amerykańskich drogach, wielu ekspertów uważa, że to tylko kwestia czasu, chociaż wysokie cła pomagają na razie powstrzymać je od jazdy. Obecnie w Stanach Zjednoczonych samochody elektryczne produkowane w Chinach objęte są stawką 25%, która przekracza stawkę 2,5% na samochody importowane.
Dunn zauważył jednak, że jeśli BYD lub inni chińscy producenci samochodów wprowadzą samochód za 20 000 dolarów, nadal będzie on w „dobrej sytuacji” pomimo wyższych ceł, biorąc pod uwagę, że średnia cena nowego samochodu w USA w tym roku wynosi około 48 000 dolarów .
W ubiegłym roku firma BYD wprowadziła na rynek chiński samochód elektryczny o nazwie Seagull, którego cena wyniosła około 11 000 dolarów i szybko stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych. „Ale za granicą samochód elektryczny może być naprawdę przełomową siłą”. książki Brytyjska firma zajmująca się badaniem rynku Autovista Group.
Na dzień dzisiejszy cena hatchbacka Dolphin firmy BYD w Wielkiej Brytanii zaczyna się od 33 000 dolarów. według Reuters, czyli o około 30% mniej niż cena wywoławcza konkurencyjnego Volkswagena w wersji hatchback ID.3.
Ale BYD planuje eksportować znacznie tańsze modele na rynki całego świata, w tym do Europy, Ameryki Południowej i Azji Południowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich trzech lat chiński eksport pojazdów elektrycznych wzrósł o 851%. New York Timesa wspomniany w październiku.
Jeśli chodzi o Stany Zjednoczone, BYD może wjechać od południa granicy. W Meksyku firma poszukuje lokalizacji pod nowy zakład produkcyjny, według kradzież.
Meksyk ma umowę o wolnym handlu ze Stanami Zjednoczonymi i Kanadą. W listopadzie prawodawcy w Izbie Reprezentantów Ostrzegano o Chińscy giganci, tacy jak BYD, „dostają tylne drzwi na rynek amerykański” przez południowego sąsiada.
W zeszłym roku dyrektor generalny Ford Motor Co., Bill Ford Jr., ostrzegł, że amerykańscy producenci samochodów „nie są jeszcze gotowi” na konkurowanie z chińskimi rywalami na rynku pojazdów elektrycznych. „Rozwinęli się bardzo szybko, rozwinęli to na dużą skalę, a teraz eksportują” – powiedział CNN. „Nie ma ich tutaj, ale jak sądzimy, w pewnym momencie tu przyjdą”.
Zaletą BYD jest także jej założyciel i dyrektor generalny Wang Quanfu, człowiek bezlitośnie tnący koszty, którego nieżyjący już Charlie Munger – wieloletni partner Buffetta w Berkshire – opisał w jednym z niedawnych wywiadów w zeszłym roku.
Na nabyty podcastu Munger powiedział, że Wang może rano przyjrzeć się czyjejś roli, „a po południu może to zrobić. Nigdy nie widziałem kogoś takiego… Jest urodzonym inżynierem i ciężko pracującym kierownikiem produkcji, a to duża talent, który można zgromadzić w jednym miejscu.”
„Facet w BYD jest lepszy w tworzeniu rzeczy niż Elon” – dodał.
„Nagradzany beeraholik. Fan Twittera. Podróżnik. Miłośnik jedzenia.