- United Auto Workers i General Motors zgodziły się na porozumienie kończące rozmowy w sprawie rokowań zbiorowych między związkiem a producentami samochodów z Detroit.
- GM jest ostatnim producentem samochodów z Detroit, który osiągnął porozumienie ze związkiem zawodowym po historycznie kontrowersyjnych rozmowach.
- Czteroipółletnie umowy wstępne muszą jeszcze zostać ratyfikowane przez członków każdego producenta samochodów.
DETROIT – United Auto Workers i General Motors zgodziły się na porozumienie, które kończy rozmowy w sprawie rokowań zbiorowych między związkiem a producentami samochodów z Detroit po ponad sześciu tygodniach ukierunkowanych strajków robotniczych w USA, podają źródła CNBC.
GM jest ostatnim producentem samochodów z Detroit, który osiągnął porozumienie ze związkiem zawodowym po historycznie kontrowersyjnych rozmowach. Dziesiątki tysięcy pracowników w całym kraju strajkuje.
Dwa źródła zaznajomione z rozmowami GM-UAW podają, że rozmowy trwały do późna w nocy i do wczesnych godzin porannych, aby osiągnąć porozumienie. Pierwsze informacje o transakcji pojawiły się w poniedziałek za pośrednictwem Bloomberga.
Rzecznicy UAW i GM odmówili komentarza w poniedziałek.
W środę Ford Motor Co. osiągnął wstępne porozumienie ze związkiem zawodowym, a w sobotę zawarło porozumienie ze spółką-matką Chryslera, firmą Stellandis.
Czteroipółletnie umowy wstępne muszą jeszcze zostać ratyfikowane przez członków każdego producenta samochodów. Główną ekonomię kontraktów, taką jak 25% wzrost płac, wzorowano na pierwotnym kontrakcie Forda.
Członkowie komórki 230 United Auto Workers (UAW) i ich zwolennicy pikietują przed oddziałem części korporacyjnych Chryslera w Ontario w Kalifornii, 26 września 2023 r.
Patryk D. Upadły | AFP | Dobre zdjęcia
Podwyżki i świadczenia łącznie zwiększają płace do ponad 40 dolarów za godzinę, w tym o 68% wzrost płac początkowych do ponad 28 dolarów za godzinę, stwierdził związek na temat kontraktów Forda i Stellandisa.
Porozumienia te przywróciły korekty kosztów utrzymania, skróciły ośmioletnią ścieżkę do osiągnięcia maksymalnego wynagrodzenia do trzech lat i zapewniły prawo do strajku przeciwko zamykaniu fabryk.
Źródła CNBC podają, że umowa z GM wpisuje się w te ulepszenia.
Strajki kosztowały GM, Forda i Stellantis miliardy dolarów w łącznej produkcji. Ford powiedział w czwartek, że strajk kosztował związek 1,3 miliarda dolarów i że jeśli transakcja zostanie zatwierdzona przez członków, koszty pracy wzrosną o około 850 do 900 dolarów na wyprodukowany pojazd.
GM powiedział, że wtorkowy strajk kosztował około 800 milionów dolarów.
Zaproponowane porozumienia stanowią rekord dla związku, który podczas negocjacji był bardziej konfrontacyjny i strategiczny niż w najnowszej historii.
Związek rozpoczął negocjacje ze wszystkimi trzema producentami samochodów jednocześnie, zrywając z najnowszą historią przywódców UAW negocjujących z każdym producentem samochodów osobno, wybierając wiodącą firmę, na której należy skoncentrować wysiłki, i sporządzając resztę kontraktów na podstawie wiodącej wstępnej umowy.
Nie było od razu jasne, o ile umowy o pracę zwiększą koszty pracy dla firm, które argumentowały, że spełnienie wszystkich żądań związku zaszkodzi ich konkurencyjności, a nawet długoterminowej rentowności.
Deutsche Bank oszacował niedawno całkowite przekroczenie kosztów umowy w firmie Ford na 6,2 miliarda dolarów w okresie obowiązywania umowy; 7,2 miliarda dolarów w GM; i 6,4 miliarda dolarów w Stellantis.
„Profesjonalny webaholik. Pisarz. Telewizyjny geek. Nieuleczalny podróżnik. Znawca mediów społecznościowych. Ekspert od bekonu.”